Nauczyciele pracujący w grupie:
Ewelina Czapkowska
Zuzanna Banaszek
ROZKŁAD DNIA
8:00-16:30 – Realizacja podstawy programowej
8:00-8:20 – Zabawy swobodne; indywidualne; organizowane; Ćwiczenia poranne; zabawy ruchowe;
8:30-8:45 – Śniadanie:przygotowanie do posiłku; przygotowanie do zajęć.
9:00-10:00 – Zajęcia edukacyjne w formie bloku tematycznego, zgodnie z planem miesięcznym; ćwiczenia gimnastyczne.
10:15-10:20 – Przygotowanie do wyjścia do ogrodu; wdrażanie do samodzielności.
10:30-11:20 – Pobyt w ogrodzie: zabawy swobodne; zabawy ruchowe; obserwacje przyrodnicze; zabawy dowolne, konstrukcyjne; wyjścia; wycieczki.
11:20-11:30 – Przygotowanie do posiłku; zupa obiadowa.
11:45-13:20 – Odpoczynek/relaks przy muzyce, słuchanie bajek,zajęcia dodatkowe, działania w zespołach,praca indywidualna.
13:20-13:30 – Przygotowanie do posiłku,
13:30-13:50 – Obiad, II danie,
14:00- 14:20- zabawy swobodne, zadania dydaktyczne,
14:20- 14:30- przygotowania do posiłku,
14:30- 14:45- Podwieczorek
15:00-16:30 – Pobyt w ogrodzie przy sprzyjającej pogodzie / praca indywidualna, zespołowa, zabawy swobodne, działania swobodne wg pomysłów dziecięcych
TEMATY KOMPLEKSOWE DO REALIZACJI PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ
KWIECIEŃ
Realizacja projektu edukacyjnego ,,Podróże po świecie- Dania”
MARZEC
ZIEMIA- BŁĘKITNA PLANETA
- „Ziemia – trzecia planeta w Układzie Słonecznym; kontynenty oraz zwierzęta je zamieszkujące” – pogadanka, wprowadzenie do tematu połączone z zabawą z piłkami
- „Ziemia – błękitna planeta” – „giełda pomysłów” – zabawa słowna
- „Planeta Ziemia” – film edukacyjny przedstawiający planetę z kosmosu
- „Chodzi mucha po globusie” – teatrzyk sylwetowy; oglądanie inscenizacji fragmentów utworu M. Terlikowskiej
- „Przepis na życie na Ziemi” – asocjogram – Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (podporządkowanie się określonym zasadom, podziałowi ról i przydzielonym czynnościom do wykonania)
- „Zabawy z globusem” – poznanie liter „G”, „g”. Dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów połączone z określeniem miejsca głoski „g” w wyrazie. Ćwiczenia grafomotoryczne „Zakręcone litery”
- „Nasza planeta – Ziemia” – zajęcia przy muzyce. Nauka piosenki „Ziemia – zielona wyspa”
- „Ścieżka zmysłów” – zabawa polisensoryczna – Doskonalenie wrażliwości zmysłowej poprzez angażowanie zmysłu słuchu, smaku, dotyku, węchu oraz rozwijanie wzajemnego zaufania w grupie
- „Cztery żywioły” – eksperymenty (barwienie wody atramentem i obserwacja nasycania się kolorem płatków białego kwiatu i łodygi selera, „Woda – jak pije roślina?”, doświadczenie „Ogień – światło”, założenie hodowli fasoli w kąciku przyrody)
- „Świat dinozaurów” – zabawa dydaktyczna
- „Odgłosy dinozaura – echo rytmiczne” – zabawa słuchowo-ruchowa
- „Jaja dinozaurów” – zabawa matematyczna.
- Działania plastyczne: „Kula ziemska” – praca plastyczno-konstrukcyjna z wykorzystaniem farb, plasteliny, rolek papieru, pudełek po kremach, „Naturalny kalejdoskop” – tworzenie kompozycji z kamieni i materiału przyrodniczego
WITAJ WIOSNO!
- Wiosenny spacer po parku zainspirowany wierszem „Szukamy wiosny” H. Zdzitowieckiej – prowadzenie obserwacji przyrodniczych dotyczących: zmian w wyglądzie roślin, zachowania owadów, ptaków, zjawisk atmosferycznych
- „Co widzieliśmy na spacerze?” – wypowiedzi dzieci na temat spostrzeżeń, formułowanie wniosków; rysowanie
- „Przyszła wiosna” – zabawa dydaktyczna – inspirowane literaturą tematyczną dla dzieci
- Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter „f”, „F”
- Hodowla gałęzi krzewów w kąciku przyrody – obserwowanie rozwijających się pąków, porównywanie czasu rozwijania pąków w sali i na gałęziach roślin w ogrodzie – próba formułowania wniosków
- Zorganizowanie hodowli kwiatów wiosennych w sali, sadzenie, obserwacja, pielęgnowanie roślin
- Zabawy ilustrujące wiosenne zjawiska atmosferyczne ruchem, gestem i dźwiękiem:
- „Wiosenny spacer” – zabawa dźwiękowa z opowiadaniem M. Kopeć, z wyk. ilustracji zjawisk atmosferycznych;
- „Wiosenna pogoda” – zabawa ruchowa;
- „Słonko po deszczu” – zabawa rytmiczna;
- „Zagadki słuchowe” – płyta CD
- „Wiosna w błękitnej sukience” – nauka i zabawa z piosenką
- Działania plastyczne : Malowanie farbami na temat „Wiosna” inspirowane wierszem „Przyszła wiosna J. Brzechwy, „Wiosenne kwiaty” – wydzieranka z kolorowego papieru
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
- Przyczyna i skutek. Składanie obrazków pociętych na wiele części.
- Dodawanie i odejmowanie. Gry sprzyjające opanowaniu umiejętności rachunkowych w zakresie 10 i powyżej.
- Klasyfikacja. Segregowanie i definiowanie uogólnień ze względu na cechy.
- Numerowanie. Wskazywanie wybranych obiektów w ponumerowanej serii (schody, krzesła, pudełka)
LUTY
BAWIMY SIĘ NA BALU
- „Bal w przedszkolu” – wysłuchanie wiersza S. Bacewicz, gra prawda/fałsz na temat jego treści
- „Sylabowe łańcuszki” – zabawa dydaktyczna
- „Na balu” – zabawa dydaktyczna o charakterze matematycznym, zapoznanie z liczbą 9
- „Goście na balu” – gra matematyczna, rozkład liczby na składniki
- Serpentyny” – mierzenie długości serpentyn za pomocą wspólnej miary
- Menuet” – zabawa taneczna przy muzyce
- „Tuż przed balem” – określanie miejsca liczby 9 w ciągu liczbowym, poznawanie jej związku z liczbami sąsiednimi
- „„Muzyczne obrazki” – zapoznanie z drukowaną literą „r”.
- „Trąbka gra – tra, ta, ta!” – zapoznanie z pisaną literą „r” wielką i małą, karta pracy
- Analiza słuchowa wyrazów, określanie położenia głoski „r”. Układanie wyrazów z liter.
- Rytmiczne wypowiadanie fraz słów dźwiękonaśladowczych w tempie wyznaczonym przez dyrygenta
- „Spotkania z muzyką, »Obrazki z wystawy«” – słucham, czuję i komponuję. Twórcze improwizacje ruchowe do utworu.
- Bal Karnawałowy – pląsy taneczne przy muzyce i zabawy pod kierunkiem prowadzącego wodzireja.
JESTEM ZWINNY JAK KOT, PONIEWAŻ ĆWICZĘ
- „Zimo, baw się z nami!” – praca z tekstem literackim H. Bechlerowej, improwizowanie wiersza ruchem, sylwetami na patyczkach
- „Kto wita zimę?” – analiza treści utworu D. Gellnerowej podczas rozmowy kierowanej
- „Jaka jest pogoda?” – swobodne wypowiedzi dzieci na zakończenie obserwacji i rejestrowania zjawisk pogodowych w tygodniowym kalendarzu pogody
- „Dzień Kota” – zabawy dydaktyczne; „Zwinny jak kot” – zabawy integracyjne z okazji Dnia Kota
- „Zimowi detektywi – gimnastyka umysłowa” – gra dydaktyczna, zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „C”, „c”, analiza sylabowa i głoskowa, odczytywanie sylab i prostych wyrazów z literą „c”, prezentacja sposobu pisania małej i wielkiej litery
- „Trzy w linii” – gra matematyczna, utrwalenie zapisu cyfr od 0 do 5
- Zawodnicy” – zabawa integracyjna, szybkie reagowanie na sygnał, przeliczanie
- „Zimowe dywaniki” – zabawa matematyczna
- „Rozgrzewka” – zabawa ruchowo-matematyczna
- Działania plastyczne: „Kot”- praca przestrzenna, zapoznanie z nową techniką plastyczną podczas wykonania kota wg własnego projektu.
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- Rozpoznawanie cyfry jako znak graficzny liczb od 1 do 9
- Wyodrębnianie zbiorów o określonej liczbie, przeliczanie ich elementów za pomocą liczebników porządkowych
- Dokonywanie pomiaru długości
- Określanie miejsca liczby w ciągu liczbowym oraz rozumienie jej związku z liczbami sąsiednimi
STYCZEŃ
IDZIE NOWY ROK
- „Mijający czas” – analiza treści wiersza; „Cudowna podróż”
J. Krakowskiego - „Powitanie Nowego Roku” – rozmowy z przedszkolakami o sposobach uczczenia sylwestrowej nocy przy użyciu techniki niedokończonych zdań.
- „Tańczące baloniki” – improwizacja taneczna z kolorowymi balonami.
- „Zabawy noworoczne z literką „b” – zabawa dydaktyczna, dokonywanie analizy
i syntezy słuchowej wyrazów, podejmowanie prób czytania - „Dlaczego w dzień jest jasno, a w nocy ciemno?” – zabawa badawcza
- „Kalendarze” – Oglądanie i rozmowa na temat różnych kalendarzy. Poznanie przeznaczenia kalendarzy
- „Siedem dni tygodnia” – zabawa dramowa
- „Tuż przed balem” – zabawa matematyczna
- Nauka piosenek związanych z tematem – „Nowy rok”, „Już przyszedł Nowy Rok!”
- Działania plastyczne:„Noworoczne zawijańce”- przekształcanie liter w obraz wg pomysłowości dzieci,„Miasto nocą” – malowanie farbami, wyk. techniki stemplowania.
U BABCI I DZIADKA NIE NUDZIMY SIĘ
- „W ten zimowy czas „– film przyrodniczy
- „Zimo, baw się z nami!” – praca z tekstem literackim H. Bechlerowej, improwizowanie wiersza ruchem oraz sylwetami na patyczkach
- „Zimowi detektywi – gimnastyka umysłowa” – gra dydaktyczna, zapoznanie
z drukowaną i pisaną literą „C”, „c” - „Lodowe kry” – zabawa matematyczno-badawcza ze śniegiem lub lodowymi kostkami
- „Nawet gdy nie ma zimy, to my ćwiczymy” – ćwiczenia gimnastyczne z elementami ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne.
- „Z babcią nigdy się nie nudzę” słuchanie wiersza „Babcia” M. Wojciechowicz, opowiadanie o swoich babciach i dziadkach, prezentowanie scenek z rekwizytami.
- „Skarby babci i dziadka”, zabawa dydaktyczna, pokaz starych zabawek, zabaw, książek i pamiątek należących
do dziadków. Stworzenie kącika tematycznego w sali zabaw - „Piosenka dla babci i dziadka”– zapoznanie z literą drukowaną „N”, „n”, czytanie prostych zapisów rytmicznych przedstawionych nutami, realizacja rytmiczna
za pomocą klaskania i wymawiania głosek - „Łamigłówki babci i dziadka” –zagadki z elementami kodowania i dekodowania
z użyciem figur geometrycznych, utrwalenie liczb i cyfr od 0 do 9 - Nauka piosenek i wierszy o tematyce związanej z Dniem Babci i Dziadka
- Życzenia dla Babci i Dziadka – tablica życzeń – zabawa słowna
- „Babciu, dziadku – kocham was” – zajęcia
- Działania plastyczne: „Laurka dla Babci i Dziadka”,„Breloczek dla Dziadków” – prezent dla Dziadków wykonany z masy porcelanowej
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
- Zabawy rozwijające pamięć „Kolorowe rytmy” – układanie rytmów z klocków, dostrzeganie i kontynuowanie rytmów, doskonalenie pamięci, uwagi i myślenia.
- Pojęcia miary. Zapoznania dzieci z różnymi możliwościami mierzenia powierzchni
i czasu: na oko, stopą, krokiem zegarem, sznurkiem, paskiem papieru, klockiem - Klasyfikacja rodzajowa. Grupowanie obrazków o podobnym znaczeniu
i przeznaczeniu, tworzenie kolekcji, łańcuszków skojarzeń. - Orientacja na kartce papieru. Zwracanie uwagi na położenie przedmiotów narysowanych, naklejonych na kartce papieru, stosowanie określeń: „dół kartki, góra kartki, prawy dolny róg, lewy górny róg…”.
GRUDZIEŃ
W DOMU Z RODZINĄ
- Wypowiadanie się na temat rodziny – opisywanie swoich domów, prawidłowe stosowanie rzeczowników. W moim domu” – poznanie drukowanej litery „d”
- Słuchanie opowiadania „Trzy małe świnki”, układanie schematu wyrazu, próby czytania słowa „dom”.
- Słuchanie opowiadania: „Placek Zgody i Pogody” J. Papuzińskiej – rozmowa na temat sposobów rozwiązywania konfliktów.
- Budujemy dom – gra ściganka z elementem przeliczania i konstruowania, czytanie prostych zdań i tekstów obrazkowo-wyrazowych
- Najlepsze urodziny Dorotki – wprowadzenie liczby i cyfry 8.
- „Nie ma jak dom” – nauka piosenki
- „Pomocnik” – słuchanie opowiadania B. Formy – odkrywanie, jakiej pomocy potrzebują od nas inni,
- „Dom dla uczynnych” – ozdabianie pudełka do gromadzenia „skarbów pomocy” techniką oklejania, praca zbiorowa.
- „Spotkanie z Mikołajem” słuchanie wiersza omawianie uczuć i emocji, określanie adresatów zabawek na podstawie treści wiersza, prezentacja i omówienie litery „y”, próby czytania prostego tekstu obrazkowo-wyrazowego.
- Mikołajki w przedszkolu – zabawy integracyjne – aktywne uczestniczenie w zabawach mikołajkowych; Odczuwanie radości z pomagania innym.
- „I my możemy być Mikołajami” – przygotowanie upominku mikołajkowego dla najbliższych – zawieszka na drzwi.
- Niespodziewany prezent – wprowadzenie znaku „=” Porządkowanie zbiorów wg wzrastającej liczebności.
- Praca konstrukcyjna: „Dom”- do projektu Warszawska Energia;
ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA
- Świąteczna dekoracja Sali – ubieranie choinki
- Słuchanie opowiadań o świętach.
- „Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia” –oglądanie ilustracji na temat; rozmowy o zbliżających się świętach oraz porządkach świątecznych,.
- Stworzenie kącika tematycznego: „Wigilijna kolacja”
- „Bombkowe zagadki” – wykonywanie zadań na podstawie opisu, poodejmowanie prób czytania, karta pracy
- „Ozdabiamy czapkę dla Mikołaja” – zabawy graficzne, rysowanie, wycinanie po konturze i ozdabianie pisanymi literami wg własnego pomysłu
- „Proszę, przepraszam, dziękuję – tak miłość i przyjaźń okazuję” – zabawa dydaktyczna
- „Kartki świąteczne” – oglądanie kartek o tematyce świątecznej – wykonanie kartki dla przyjaciół ‘przedszkola
- „Choinka” – słuchanie wiersza, poznanie symboliki choinki
- „Literowe bombki” – zabawa dydaktyczna, próby czytania sylab, tworzenie z nich wyrazów
- „Złość”– słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej, rozmowa na temat treści
- „Więcej miłości, mniej złości” – zapoznanie ze znakami mniejszości i większości
- Cykliczne czytanie dzieciom wybranej literatury związanej ze świętami.
- Działania plastyczne: Kartki świąteczne- wykorzystanie różnych technik plastycznych, Ozdoby choinkowe – wykorzystanie różnych technik plastycznych, przygotowanie do ogólnopolskiego konkursu plastycznego: „Zima”
LISTOPAD
O ZDROWIE DBAM !
- „Jak dbamy o nasze zdrowie ? ” – mapa myśli
- Spotkanie z lekarzem w przedszkolu – Wzbogacenie wiedzy nt zdrowego odżywiania oraz sposobów zapobiegania chorobom
- Stworzenie kącika tematycznego w sali – „U lekarza”
- „Nie chcemy chorować” – zabawa dydaktyczna – wykorzystanie materiałów
z Programu „Więcej wiem, mniej choruję” - Teatrzyk „Na straganie” – zabawa inscenizowana z wyk. postaci warzyw (bohaterów) animacja wiersza J. Brzechwy
- Dzień zdrowego śniadania – zajęcia kulinarne – Rozwijanie umiejętności samodzielnego przyrządzania, komponowania zdrowego śniadania z przygotowanych produktów
- Piramida zdrowego odżywiania – Dostarczenie wiedzy nt zdrowych nawyków żywieniowych
- „Sałatka owocowa” – Wykonanie oraz degustacja zdrowej sałatki owocowej z przyniesionych produktów
- Warsztaty kulinarne ,,Mistrzowie gotowania” – Propagowanie zdrowego stylu życia i prawidłowego odżywiania
- Nauka wierszy piosenek dotyczących tematu – „Jak dbamy o nasze zdrowie”, „Witaminki”, „Blues owocowy”
- Zajęcia z literą „I, i” –wprowadzenie zapisu graficznego i fonetycznego
- Szczęśliwe „4”zajęcia z cyfrą 4 – działania na konkretnych przykładach
- Działania plastyczne: kolaż „Talerz pełen witamin”, rysunek: „Jestem zdrowy i wesoły”
POZNAJEMY ŚWIAT WOKÓŁ NAS
- „Przyroda pod ochroną” – Wyjaśnienie idei, znaczenia i celów zakładania rezerwatów przyrody, parków narodowych
- „Z wizytą w parku” – wyjście do Parku Krasińskich z zaproszonym gościem – rozszerzenie wiadomości nt. gatunków drzew oraz zwierząt żyjących w parku – Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w naturalnych warunkach – rozwijanie zainteresowania otaczającą przyrodą
- „Przyjdź do mnie jako…” – zabawa ruchowo – naśladowcza
- „Jesień w lesie” – zabawa muzyczna przy piosence
- „Segreguję na 5” – warsztaty przyrodnicze
- „Jak zwierzęta przygotowują się do zimy” – zabawa słowna z wykorzystaniem postaci zwierząt
- „11 listopada-Dzień Niepodległości” zajęcia wokół tematu – Kształtowanie uczuć patriotycznych u dzieci oraz przynależności narodowej
- „Futerko, pióra, łuski” – zabawa sensoryczna
- „Z lasu czy z dżungli” – zabawa dydaktyczna
- „Czyj to głos ?” – zabawa słuchowa – rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez leśne zwierzęta
- Zajęcia z literą „U,u” –wprowadzenie zapisu graficznego i fonetycznego
- Cyfra „5”-zajęcia edukacyjne z cyfrą 5.
- „Mój przyjaciel miś” – zabawy tematyczne z okazji Dnia Misia
- Działania plastyczne: „Ruda jesień” – malowanie farbami, „Karmnik dla ptaków” – praca przestrzenna
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- Orientacja przestrzenna. Orientowanie się na kartce papieru.
- Przyczyna i skutek. Wydobywanie rozumowania przyczynowo skutkowego w sytuacjach „Co może się stać gdy..?”,” Dlaczego to się stało?”
- Dodawanie i odejmowanie na konkretnych przykładach. Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, manipulowanie przedmiotami, rachowanie na palcach i zbiorach zastępczych, pamięciowe wyznaczanie sumy lub różnicy.
- Układanie w szeregu elementów według wzoru, wykorzystanie materiałów do kodowania.
PAŹDZIERNIK
DARY JESIENI– realizacja metodą projektu
I.Rozpoczęcie projektu
- przygotowanie siatki wstępnej tematycznej uwzględniającej dotychczasową wiedzę dzieci na temat darów jesieni
- ustalenie pytań, na które dzieci chcą uzyskać odpowiedzi
II.Realizacja projektu
- dostarczenie literatury
- zorganizowanie kącika tematycznego
- Dzień Drzewa
- spotkanie z ekspertem
- obserwacje przyrodnicze
- prezentacja krótkich filmów na temat wybranych przez dzieci darów jesieni
- nauka rysowania dary jesieni
- działania plastyczne: „Jesienne Drzewo”
- nauka wierszy i piosenek
- zabawy twórcze
- inne sposoby zaproponowane przez dzieci lub wynikające z ustalonych wcześniej pytań
III.Zakończenie projektu
- opracowanie siatki tematycznej z uwzględnieniem zdobytej wiedzy
- wykonanie grupowej pracy plastycznej plakatu o darach jesieni, umieszczenie jej na tablicy w szatni
WARSZAWA STOLICA POLSKI
- Spacer po warszawskim Starym Mieście, oglądanie architektury zabytkowej, nazywanie znanych dzieciom budynków, miejsc.
- Zwiedzanie Zamku Królewskiego, udział w lekcji muzealnej: „Zwierzyniec Króla Jegomościa
- „W zamku Królewskim” praca plastyczna nawiązująca do wycieczki
- „Kącik o Warszawie” – zorganizowanie w sali kącika tematycznego
- „Moje ulubione miejsce w Warszawie – oglądanie albumów i fotografii Warszawy, inspirowanie do wypowiedzi, poszerzenie zasobu słownictwa
- Warszawa na mapie Polski, zapoznanie z pojęciem stolica, kraj, zagranica, godło, herb
- Zapoznanie z „ Legendą o Warsie i Sawie” w formie inscenizowanego opowiadania nauczycielki
- Wyjście do MDK -udział w zajęciach plastycznych temat: Warszawa, próba ustalenia trasy przejścia z uwzględnieniem nazw ulic
- Wyjście do pobliskiej Szkoły podstawowej udział w zajęciach sportowych; zwiedzanie szkoły, utrwalenie nazw najbliższych ul. Franciszkańskiej- siedziby przedszkola
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
- Kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji
- Kształtowanie umiejętności mierzenia długości przedmiotów za pomocą różnych miar
- Kształtowanie orientacji w przestrzeni: prawo – lewo, góra – dół.
- Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej- liczba 1