Wychowujemy, wspomagamy i uczymy
przyszłe pokolenia

Oddział IV

Nauczyciele pracujący w grupie:

Joanna Kęska
Beata Nowicka

ROZKŁAD DNIA

7:30-17:30 – Realizacja podstawy programowej
7:30-8:30 – Zabawy swobodne; indywidualne; organizowane; Ćwiczenia poranne; zabawy ruchowe;
8:30-9:30 – Śniadanie :przygotowanie do posiłku; mycie zębów; przygotowanie do zajęć.
9:30-10:00 – Zajęcia edukacyjne w formie bloku tematycznego, zgodnie z planem miesięcznym; ćwiczenia gimnastyczne.
10:00-10:15 – II śniadanie
10:15-10:30 – Przygotowanie do wyjścia do ogrodu; wdrażanie do samodzielności.
10:30-11:45 – Pobyt w ogrodzie: zabawy swobodne; zabawy ruchowe; obserwacje przyrodnicze; zabawy dowolne, konstrukcyjne; wyjścia; wycieczki.
11:45-12:15 – Przygotowanie do posiłku; zupa obiadowa.
12:15-13:00 – Odpoczynek, relaks przy muzyce, słuchanie bajek.
13:00-15:00 – Zajęcia dodatkowe zgodnie z harmonogramem; zabawy swobodne, praca indywidualna
13:30-13:50 – Przygotowanie do posiłku; obiad II danie.
15:00-17:30 – Pobyt w ogrodzie przy sprzyjającej pogodzie / praca indywidualna, zespołowa, zabawy swobodne, działania swobodne wg pomysłów dziecięcych

TEMATY KOMPLEKSOWE DO REALIZACJI PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ

CZERWIEC

ZBLIŻAJĄ SIĘ WAKACJE!!!.

  1. Zapoznanie z wierszem Janczarskiego „Jedziemy na wakacje”, opowieść ruchowa zainspirowana wierszem
  2. Rozmowa dzieci na temat „Wakacje marzeń” – burza mózgu
  3. Spacer po okolicy przedszkola- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie
  4. „Czym podróżujemy?” – zabawa dydaktyczna, rysowanie
  5. „Ruch uliczny” tematyczna  zabawa z wykorzystaniem zestawu Autochodzik
  6. „Wyjeżdżamy na wakacje”- rozmowa z dziećmi przy ilustracjach na temat „O czym należy pamiętać pakując walizkę na wakacje?”
  7. „Wakacyjne rady” – wspólne ustalenie zasad bezpiecznej zabawy podczas wakacji
  8. Zabawa matematyczna z figurami geometrycznymi
  9. Udział dzieci w różnorodnych zabawach i grach terenowych
  10. Letnia impreza plenerowa z udziałem całej społeczności przedszkolnej
  11. Nauka piosenki „ Lato płynie do nas”- zapoznanie dzieci z treścią i melodią piosenki, wyodrębnianie zwrotek i refrenu.
  12. „Letni taniec”- zabawy muzyczne przy ulubionych piosenkach dzieci, wspólne śpiewanie. Ułożenie układu tanecznego do piosenki wybranej przez dzieci.
  13. Działania plastyczne : „Latająca rybka”- zapoznanie dzieci ze sposobem wykonania pracy, wycinanie szablonów rybki, samodzielne mocowanie sznurka do rybki. Dekorowanie wyciętego szablonu za pomocą papieru kolorowego; „Kuferek na wakacyjne skarby”- wycinanie z kartonu szablonu przygotowanego przez nauczyciela, zginanie szablonu po narysowanych liniach. Składanie w całości kuferka, dekorowanie go materiałami przyniesionymi z domu np. koraliki, muszelki, kolorowy makaron, papier kolorowy itp. Stworzenie wystawki prac;  „Morskie pejzaże”- collage- wykonanie pracy przy pomocy resztek gazet i pasteli, zwrócenie uwagi na zrobienie dokładnie tła na całej powierzchni kartki.

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

IV.12, IV.9, IV.11,  I.5, IV.2, IV.5, IV.6, IV.18, II.11, I.7, IV.8, IV.1, IV.2, IV.4, III.8, III.9, III.5, III.6,  II.6, IV.16, z.3

Kształtowanie pojęć matematycznych.

  1. Określanie miejsca przedmiotu za pomocą liczebników porządkowych. Określanie, który z kolei jest wskazany przedmiot, za którym lub przed którym się znajduje.
  2. Rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych przestrzennych: kula, sześcian oraz używanie ich nazw.
  3. Klasyfikacja, rozdzielanie obiektów w taki sposób, aby tworzyły jednorodne zestawy.
  4. Kształtowanie odporności emocjonalnej i zdolności do wysiłku intelektualnego. Konstruowanie i rozgrywanie prostych gier planszowych.

MAJ 

WIOSENNE INSPIRACJE.

  1. „Detektywi w ogrodzie” – prowadzenie obserwacji przyrodniczych w naturalnym środowisku
  2. Obserwator przyrody – gromadzenie materiału do obserwacji zainspirowane pomysłami dzieci oraz dostępnymi pomocami dydaktycznymi
  3. Wiosna w literaturze – słuchanie wierszy i opowiadań nawiązujących do tematu, oglądanie albumów przyrodniczych – kącik książki tematycznej
  4. Kalendarz pogody – prowadzenie obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz dokumentowanie spostrzeżeń za pomocą wykonanych przez dzieci piktogramów
  5. „Wiosna – skojarzenia” – zabawa pamięciowa w kole, łańcuszek skojarzeń
  6. „Bańka mydlana” – zabawa słowna oparta na wyobraźni; tworzenie opowieści
  7. „Wiosenna łąka” – praca plastyczna: wyklejanka z krepiny z elementem eksperymentu
  8. „Piktogramy” zabawa plastyczna z elementem przekształcania – rysunek
  9. Nauka piosenki „Wiosna w błękitnej sukience”

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

IV.12, IV.9, IV.11,  I.5, IV.2, IV.5, IV.6, IV.18, II.11, I.7, IV.8, IV.1, IV.2, IV.4, III.8, III.9, III.5, III.6,  II.6, IV.16, 3

MOJA RODZINA.

  1. Zapoznanie z wierszem „Moja wesoła rodzinka”- rozmowa inspirowana wierszem, wypowiedzi dzieci skupione wokół tematu
  2. „Moje drzewo genealogiczne” rysowanie portretów członków rodziny, rozumienie określeń związanych ze stopniem  pokrewieństwa
  3. Opowiadanie pt. „Zajączek z rozbitego lusterka”- wypowiedzi dzieci „moim rodzicom pomagam w …”, zabawa słowna „moi rodzice nauczyli mnie…”
  4. Zabawy: „Co robi mama/tata?”, „Kwiaty dla rodziców”, „Taniec na powitanie”
  5. Słuchanie wierszy i piosenek związanych z omawianym tematem, dokonanie wyboru oraz nauka utworów do zaprezentowania podczas uroczystości
  6. „Wesołe zagadki” – rozwiązywanie zagadek słownych oraz rysunkowych ; próby samodzielnego układania zagadek przez chętne dzieci
  7. Wykonanie upominku dla Mamy i Taty
  8. Uroczystość przedszkolna z okazji Święta Mamy i Taty”: składanie życzeń, wręczanie upominków, wspólny z gośćmi poczęstunek

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

IV.9, IV.12, IV.4, I.5, IV.7,  IV.18, z. 10, IV.1, II.11,  z.3

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Liczenie. Określanie miejsca przedmiotu za pomocą liczebników porządkowych. Określanie, który z kolei jest wskazany przedmiot, za którym lub przed którym się znajduje.
  2. Rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych przestrzennych: kula, sześcian oraz używanie ich nazw.
  3. Klasyfikacja, rozdzielanie obiektów w taki sposób, aby tworzyły jednorodne zestawy.
  4. Kształtowanie odporności emocjonalnej i zdolności do wysiłku intelektualnego. Konstruowanie i rozgrywanie prostych gier planszowych.

KWIECIEŃ

WIOSNA W PARKU I W OGRODZIE

  1. Spacer po Parku Krasińskich W poszukiwaniu wiosny
  2. Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w ogrodzie
  3. Przyjście wiosny – osłuchanie z wierszem, próby zapamiętania treści
  4. O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie – analiza tekstu literackiego, czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie wyrazów w tekście; praca z książką
  5. Zabawa z wyliczanką „Fiku miku w stawie pływa żab bez liku”
  6. Wiosenne zagadki z kwiecistej rabatki – układanie nazw kwiatów z sylab, rozszyfrowywanie i odczytywanie kodu kwiatowego, praca z książką
  7. Działania plastyczne Na wiosennej łące kwiaty kwitnące – układanie motywów kwiatowych z wykorzystaniem nitki
  8. Wiosna w błękitnej sukience – nauka piosenki, ruchowa interpretacja piosenki

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

IV.12, IV.9, IV.11,  I.5, IV.2, IV.5, IV.6, IV.18, II.11, I.7, IV.8, IV.1, IV.2, IV.4, III.8, III.9, III.5, III.6,  II.6, IV.16, z.3

WIELKANOCNE ZAJĘCIA I ZABAWY

  1. Zabawy i zwyczaje wielkanocne – zajęcie w Bibliotece Publicznej – wypożyczenie książki z biblioteki
  2. Kącik wielkanocny – rozmowa kierowana i zorganizowanie ekspozycji
  3. Wielkanocne hodowle – prace hodowlane w kąciku przyrody
  4. Wielkanocne puzzle – układanie pociętych pocztówek wielkanocnych
  5. W wielkanocnym koszyku – zabawa dydaktyczna  doskonaląca umiejętności  dodawania
  6. Nakrywamy do stołu wielkanocnego  – zabawa tematyczna
  7. Dobre i złe maniery – odgrywanie scenek sytuacyjnych
  8. Wesoły śmigus – dyngus  pogadanka o  tradycji lanego poniedziałku
  9. Rymy – zabawa słownikowa, dopowiadanie rymujących się wyrazów
  10. Działania plastyczne:  Jajka nie tylko malowane  – ozdabianie jaj różnymi technikami plastycznymi; Palemka – wykonanie palmy wielkanocnej wybraną techniką; Świąteczny stroik  – praca przestrzenna z wykorzystaniem wyhodowanej rzeżuchy
  11. Nauka piosenki „Z jajkiem i zającem”, zabawa z piosenką

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

IV.9, IV.12, IV.4, I.5, IV.7,  IV.18, z. 10, IV.1, II.11,  z.3

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Tworzenie kompozycji z figur według kodu graficznego
  2. Przeliczanie i rozwiązywanie działań w zakresie przekraczającym próg dziesiątkowy
  3. Przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów
  4. Odczytywanie godzin na zegarach

angielski kwiecień

MARZEC

 REALIZACJA PROJEKTU PODRÓŻE PO ŚWIECIE – INDIE

  1. Warsztaty podróżnicze – wyprawa do Indii –prezentacja charakterystycznych dla sztuki i kultury indyjskiej elementów
  2. Wspólne dzieci i rodziców działania plastyczne inspirowane sztuką zdobniczą Indii podczas Popołudnia z rodzicami – „Mandale”
  3. Organizowanie kącika tematycznego – gromadzenie pamiątek, przedmiotów, eksponatów charakterystycznych dla kultury hinduskiej oraz książek i albumów
  4. „Państwo Indie” – wskazanie na mapie rejonu świata, flaga, przykłady pisma
  5. Zapoznanie z bajkami, opowiadaniami oraz filmami przyrodniczymi o Indiach – Prezentacja multimedialna pt. „Kolorowe Indie”
  6. Rozmowy oparte na treściach z literatury, albumów, encyklopedii;
  7. Spotkania z ekspertami: miłośnikiem kultury hinduskiej – zapoznanie ze strojem, zwyczajami, tańcem, muzyką
  8. Udział dzieci w różnorodnych zabawach ruchowych, naśladowczych, słuchowych
  9. „Jakie to zwierzę” – zabawa słuchowa
  10. „Mały tropiciel”- zabawa z elementami dramy
  11. „Biały słoń”- opowieść ruchowa;
  12. „W rytmach Indii”- zabawy rytmiczno – taneczne z instrumentami perkusyjnymi – dzwonkami;
  13. „Bollywood” – tańce przy muzyce – próba odwzorowania ruchów gestów charakterystycznych dla kultury hinduskiej
  14. Propozycje działań plastycznych: malowanie na płótnie, folii spożywczej,  wykonanie instrumentów perkusyjnych ,  wykonanie biżuterii dla tancerek, konstruowanie gier planszowych inspirowanych opowieściami, rysowanie symboli postaci zwierząt wg własnego pomysłu, kreślenie znaków literopodobnych, „Mandala” – wykonanie własnej mandali techniką grafiki i rysunku
  15. Przygotowania do spektaklu: tworzenie opowieści ruchowych inspirowanych kulturą i muzyką indyjską,  udział dzieci w przygotowaniu elementów scenografii
  16. Prezentacja spektaklu: w ramach Przeglądu Teatrzyków Dziecięcych „Lalka i Ja”,  rodzicom

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

I.1; I.5; I.6; I.7; I.8; I.9; II.1; II.2; II.3; II.4; II.6; II.7; II.8; II.9; II.10; II.11;  III.1, III.2; III.4; III.5; III.6; III.7; III.8; III.9; IV.1; IV.2;  IV.3; IV.4;  IV.5; IV.6; IV.7; IV.8; IV.9; IV.11; IV.12; IV.13; IV.14; IV.18; IV.19.

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Liczenie. Określanie liczby elementów zbioru, porównywanie liczebności zbiorów, posługiwanie się określeniami tyle samo, więcej o, mniej o.
  2. Rozpoznawanie kształtów geometrycznych. Odwzorowywanie kształtu figur za pomocą dostępnego materiału np. plastelina, papier.
  3. Powtarzalność układów. Zauważanie powtarzających się sekwencji, przekładanie zaobserwowanej regularności na inną formę.
  4. Orientacja na kartce papieru. Rysowanie na kratkowanym papierze wg instrukcji nauczyciela lub podanego wzoru, np. tworzenie labiryntów.

Język angielski

LUTY

 EKSPERYMENTY Z WODĄ I ŚNIEGIEM

  1. Gdzie schowała się woda? – doświadczenia z wodą, poznawanie różnych stanów skupienia, karty pracy: Zabawa w chowanego  z wodą, Wędrująca kropla wody
  2. Stolik eksperymentów – zorganizowanie kącika badawczego: Magiczne gwiazdki, Woda wędrowniczka, Uciekający brokat, Perełki w oleju, Malowanie na mleku
  3. „Pudełko badacza” – zabawy badawcze w zespołach: Rosnąca piana, Kolorowe strumyki, Plamy na mleku.
  4. Jaki to wyraz? – tworzenie i rozwiązywanie rebusów obrazkowo – literowych
  5. Zagadki dźwiękowe , praca książką
  6. Zabawa taneczna przy muzyce „Taniec na wodzie”/ utwór C.F.Handel/, muzykowanie z wodą, słuchanie utworów muzyki klasycznej, tworzenie dźwięków na tafli wody
  7. Gra dydaktyczna Bingo –  utrwalenie poznanych liter
  8. Nauka piosenki  Pada śnieżek
  9. Działania plastyczne: Malowane wodą /z zakraplaczem/, Palcem malowane, Mokre w mokrym

Z WIZYTĄ W KRAINIE DŹWIĘKÓW

  1. Muzyczna zimowa opowieść ruchowa
  2. Muzyczne eksperymenty – wykonywanie instrumentów niemelodycznych z różnorodnych materiałów; tworzenie efektów dźwiękowych przez pocieranie, uderzanie, drapanie, skrobanie i przesuwanie różnych przedmiotów i badanie dźwięków, jakie przy tym wydają
  3. Czy można zobaczyć dźwięk? –  ćwiczenia w różnicowaniu i identyfikowaniu dźwięków; doświadczenia z falą dźwiękową
  4. Zabawy taneczne oparte na tańcach integracyjnych KLANZY: Och, Zuzanno, Walczyk ze śnieżką
  5. W krainie instrumentów – tablica graficzna, rozpoznawanie dźwięków instrumentów z nagrania; praca z książką
  6. Kącik muzyczny w sali  /ze słuchawkami/
  7. Nauka piosenki: Zagram dzieciom
  8. Działania plastyczne: Wyczarowane obrazki – przekształcanie wizerunku nut
  9. Bal Karnawałowy w przedszkolu – udział dzieci w dekorowaniu sali, wypowiedzi na temat projektu kostiumów, udział dzieci we wspólnej zabawie tanecznej z udziałem dzieci z Ośrodka Szkolnego przy ul. Zakroczymskiej

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Wnioskowanie o stałości objętości cieczy
  2. Utrwalenie cyfr i znaków > < =, porównywanie liczb z użyciem znaków, rozumienie aspektu kardynalnego liczby naturalnej, wyprowadzanie wniosku, że liczba elementów nie zmienia się mimo obserwowanych przemieszczeń tych elementów
  3. Dobieranie odpowiednich monet do zakupu za określoną cenę – rozpoznawanie modeli monet i banknotów o niskich nominałach, rozumienie do czego służą
  4. Słuchamy i układamy – ćwiczenia w porównywaniu długości dźwięków granych na trójkącie i układanie rytmów z umownie przyporządkowanych do długości dźwięków figur geometrycznych – odwzorowywanie sekwencji słuchanych dźwięków za pomocą umownych symboli.

STYCZEŃ

NOWY ROK – MIJA CZAS.

  1. „Powitanie Nowego Roku” – rozmowy o sposobach uczczenia sylwestrowej nocy przy użyciu techniki niedokończonych zdań, które zobrazują sposoby zabaw w Sylwestra oraz powitania Nowego Roku;
  2. „Jak powitaliśmy Nowy Rok” – praca plastyczna wykonana techniką rysunku i wycinanki;
  3. „Razem się bawimy, nikomu nie szkodzimy” – pogadanka jako punkt wyjścia do giełdy pomysłów, wskazywanie czynników mających  wpływ na zwierzęta w noc sylwestrową oraz sposobów mogących im pomóc; „Zgadnij, o kim mówię” – układanie zagadek o zwierzętach;
  4. „Mijający czas” – analiza treści wiersza J. Krakowskiego pt. „Cudowna podróż”; oglądanie różnego rodzaju kalendarzy;
  5. „Idzie sobie styczeń ścieżką” – zabawa w kole ze śpiewem, wyliczanka
  6. „Zagadki słowne o miesiącach”;
  7. „Telefaks od Nowego Roku” – zabawa integracyjna z elementem masażyku; kreślenie znaków i wzorów w powietrzu, na tacy z kaszą lub kolorową solą;
  8. „Dyżurni – pomocnicy” – wprowadzenie kalendarza tygodniowego na potrzeby pełnienia przez dzieci dyżurów; ustalenie zakresu obowiązków dyżurnego;
  9. „Noworoczne tańce” – nauka piosenki i zabawa ruchowo-taneczna
  10. „Koło fortuny” – gra dydaktyczna;
  11. Działania plastyczne: „Noworoczne zegary” – praca konstrukcyjna, wykonanie zegarów za pomocą tarczy, wskazówki i korka przymocowanego za pomocą pinezki;
  12. „Sylwestrowe literki” – praca plastyczna wykonana techniką mozaiki.

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

IV.6, IV.16, IV.8, IV.9, I.8, IV.18, I.5, I.4, III.9, IV.4, IV.1, z.3, IV.7, IV.2, III.5, I.8, I.7, IV.5

DLA BABCI I DZIADKA.

  1. Wysłuchanie wiersza M. Wojciechowicz pt. „Babcia”; wypowiedzi o dziadkach: „Babcia/Dziadek jest…”, „Lubię z moją Babcią/Dziadkiem…”;
  2. „Co nie miara radości, jechać do babci w gości”- zabawa dydaktyczna;
  3. „Łamigłówki babci i dziadka” – zabawa matematyczna;
  4. Słuchanie wierszy i piosenek związanych z tematem; dokonanie wyboru i nauka utworów do zaprezentowania podczas uroczystości;
  5. Działania plastyczne: „Prezent dla Babci i Dziadka”- niespodzianka, „Portret Babci i Dziadka”- rysunek, „Śniegowe płateczki, zimowe gwiazdeczki” – wycinanka;
  6. „Podwieczorek z Babcią i Dziadkiem” – wspólne przygotowanie ciasta dla gości;
  7. „Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka”: prezentacja programu artystycznego, wręczenie upominków, wspólny poczęstunek.

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

I.5, IV.4, IV.5, IV.2, V.6, IV.9, IV.4, IV.7, IV.1, I.7, I.8, IV.16, IV.14, IV.15, IV.12, IV.9, IV.13, III.5

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Orientacja przestrzenna. Określanie położenia przedmiotów w odniesieniu do własnego ciała: na prawo, na lewo, naprzeciw.
  2. Dodawanie i odejmowanie, porównywanie liczb na konkretach. Liczenie na palcach lub zbiorach zastępczych.
  3. Dostrzeganie powtarzalności układów i następstw czasu. Rozumienie, iż rok składa się z miesięcy następujących po sobie od nowa w kolejnym roku.
  4. Orientacja na kartce papieru. Rysowanie i układanie elementów na kartce papieru według wzoru.

GRUDZIEŃ

 MOJA RODZINA.

  1. Słuchanie wiersza B. Formy „Rodzinny spacer”, rozmowa o rodzinach, oglądanie zdjęć, opowiadanie na podstawie ilustracji
  2. „Rodzinne zagadki” -rozwiązywanie zagadek słownych, wnioskowanie
  3. Zajęcia muzyczne „Przyjaciel na jesienną szarugę”, nauka piosenki „Nie ma jak dom”
  4. Oglądanie inscenizacji kukiełkowej do bajki „Dobra to chatka, gdzie mieszka matka”, rozmowa, wypowiadanie się na temat relacji i uczuć rodzinnych
  5. Zabawa „Moi najbliżsi” – ćwiczenia słuchu fonematycznego, układanie schematów wyrazów z wykorzystaniem kolorowych kredek
  6. Zapoznanie ze znakiem równości, słuchanie opowiadania „Niespodziewany prezent” i rozmowa na temat dzielenia się z innymi i rozdzielania po równo, dopełnianie zbiorów
  7. „Raz dzielimy, raz łączymy” – ćwiczenia językowe – wskazywanie par obrazków, których nazwy się rymują, tworzenie rymów (karty obrazkowe do zabawy w rymy)
  8. „Ozdabiamy czapkę dla Świętego Mikołaja” – mikołajkowa  zabawa graficzna
  9. Praca plastyczna: wykonanie bukietów z serc, doskonalenie precyzyjnego odrysowywania i wycinania
  10. Zabawy konstrukcyjne z elementami planowania przestrzennego
  11. „Zabawa w literki” – układanie wyrazów ze znanych dzieciom  liter

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

IV.5, I.8, III.2, IV.6, II.4, II.9, IV.5, III.5, IV.2, IV.7,  III.6, IV.15,       

 ŚWIĄTECZNY CZAS.

  1.  Zajęcia w Bibliotece na temat Świąt – rozmowa, słuchanie literatury, oglądanie ilustracji;
  2. Oglądanie dekoracji świątecznej na Starym Mieście;
  3. „Świąteczny stół” – rozmowa o zwyczajach świątecznych i tradycyjnych potrawach, słuchanie kolęd i pastorałek;
  4. Słuchanie wiersza B. Formy „Choinka”, rozmowa i ubieranie  choinki; czytanie sylab i układanie wyrazów;
  5. „Kiedy świąteczna pora nastaje, każdy pomocną dłoń podaje” rozmowa na temat sposobów pomagania innym, próby czytania;
  6. „Pracownia Świętego Mikołaja” – gra ściganka;
  7. „Mikołaj rozdaje prezenty” – zabawa dydaktyczna;
  8. Zajęcia muzyczne „Gwiazdka”, nauka piosenki „Rodzinne święta”;
  9. „Więcej miłości, mniej złości” – zabawa dramowa w pokazywanie emocji za pomocą mimiki, rozmowa i szukanie sposobów na radzenie sobie ze złością;
  10. Działania plastyczne: „Ozdoby choinkowe” – układanie wstążek w kształt bombek, ozdabianie; „Anioł” praca plastyczna.

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

 III.4, III.2, IV.9, I.8, IV.6, I.5, IV.4, IV.1, I.7, II.4, III.8, II.3, III.7, IV.5, IV.15,

 KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
  2. Porównywanie przedmiotów charakteryzujących się wieloma cechami, wskazywanie różnic i podobieństw.
  3. Dodawanie, odejmowanie i porównywanie liczb na konkretach.
  4. Określanie wysokości, porządkowanie przedmiotów (osób) od najmniejszego   do największego i odwrotnie.

LISTOPAD

JESTEM POLKĄ, JESTEM POLAKIEM.

  1. Zapoznanie z legendą o powstaniu państwa polskiego;
  2. Historia Polski według przedszkolaków – tworzenie form teatralnych wg pomysłu dzieci z wykorzystaniem kukiełek lizakowych
  3. Nauka piosenki „Orzeł biały”
  4. Symbole Narodowe – praca z ilustracjami ; omówienie i demonstrowanie symboli narodowych tj.: flaga Polski, bandera, Hymn Narodowy, godło Polski
  5. „Biało – czerwona czy czerwono – biała?” – zabawa dydaktyczna
  6. Wycieczka: „W poszukiwaniu flagi Polski – spacer po Starym Mieście w przededniu 100ej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości”
  7. Odśpiewanie Hymnu Narodowego dla uczczenia 100-ej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości
  8. Galeria sławnych Polaków: Fryderyk Chopin – rozmowa kierowana z pokazem, słuchanie utworów
  9. Polonez – korowód – zajęcie muzyczne
  10. Podczas popołudnia z rodzicami – poznawanie polskich  legend; wykonywanie ilustracji do poszczególnych legend, układanie historyjek obrazkowych
  11. „Polska od Bałtyku do Tatr” – zapoznanie z mapą fizyczną Polski; oszukiwanie na mapie stolicy Polski – Warszawy
  12. „Na dworcu” – zabawa dydaktyczna z czytaniem
  13. Działania plastyczne: Flaga Polski – wykonanie chorągiewek; Godło Polski/Herb Warszawy –Karty Pracy;  projektowanie mapy według pomysłu dzieci;  konstruowanie gier planszowych nt Wycieczka po Polsce; „Polski krajobraz” – malowanie farbami plakatowymi

KOLORY WOKÓŁ NAS – temat realizowany z elementami metody projektu

  1. Zapoznanie z opowiadaniem pt. „Tęcza” ilustrowanym obrazkami, poznanie zjawiska powstawania tęczy.
  2. Zabawa „Taniec z tęczą” zainspirowana piosenką, zabawy dramowe z chustą animacyjną m. in. „Strażnik kolorów”
  3. Tworzenie mapy pojęciowej przez dzieci, propozycje zabaw i działań z kolorami, według pomysłu dzieci
  4. Zabawa „Jestem kolorem” z użyciem tarczy kolorów
  5. Kolorowe dni w przedszkolu – zabawy i działania wokół kolorów
  6. Eksperymenty z kolorami „Co się tu dzieje?”;  zabawa badawcza „Świat przez kolorową szybkę”
  7. Słuchanie literatury ukazującej znaczenie kolorów w przyrodzie
  8. Zabawa słowna „Kolorowe opowieści”
  9. Działania plastyczne: eksperymentowanie z łączeniem barw (farby, bibułki); malowanie wg własnego pomysłu „Motyle” prace wykonane na bazie symetrii; „Pejzaż” – malowanie za pomocą stempli

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowywanie przestrzeni, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określanie ich położenia, liczby, kształtu, wielkości, ciężar, porównywanie przedmiotów w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
  2. Określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnianie strony lewej i prawej;
  3. Przeliczanie elementów zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywanie innych czynności, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznawanie cyfr oznaczające liczby od 0 do 10,
  4. Eksperymentowanie z tworzeniem kolejnych liczb, wykonywanie dodawania i odejmowania w sytuacji użytkowej, liczenie  obiektów, odróżnianie liczenia błędnego od poprawnego; rozpoznawanie modeli monet i banknotów o niskich nominałach, porządkowanie ich. 

IV- j.angielski

PAŹDZIERNIK

 KOLORY JESIENI.

  1. Spacer po parku; rozmowy nt wyglądu parku jesienią; zbieranie materiału przyrodniczego;  rozpoznawanie drzew po cechach charakterystycznych dla liści i owoców; udział w zabawie dydaktycznej „Drzewa i ich owoce”
  2. Słuchanie opowiadania „O przygodach Jeżyka Igiełki” rozmowa nt  jesiennych zwyczajach wybranych zwierząt; zwrócenie uwagi na zmiany w pogodzie związane z jesienią zabawa słowna „Jesienne skojarzenia”
  3. Zabawy: „Wietrzyk”, „Spacer po liściach”
  4. Słuchanie wierszy i piosenek związanych z porą roku:  nauka wybranych utworów; prezentowanie zapamiętanych utworów na forum grupy
  5. Działania plastyczne: „Barwy jesieni” – praca z wykorzystaniem materiału przyrodniczego; „Dary jesieni” – malowanie farbami
  6. Improwizacje taneczne z wykorzystaniem kolorowych chusteczek do utworu A. Vivaldiego  „Cztery pory roku  – Jesień”
  7. Rozwiązywanie i układanie zagadek słownych związanych z tematem.

 WIEM, CO JEM.

  1. Spotkanie z dietetykiem: rozmowa znaczenia pojęcia: prawidłowe odżywianie, Piramida zdrowia (plansza); wspólne tworzenie zdrowego jadłospisu przygotowanie soku marchwiowo-jabłkowego; degustacja
  2. Tworzenie kącika tematycznego z wykorzystaniem naturalnych okazów owoców i warzyw
  3. Zabawa sensoryczna: „Zgadnij, jaki to owoc/warzywo?”
  4. Inscenizacja wiersza „Na straganie” z wykorzystaniem kukiełek;  kukiełkowy teatrzyk wg pomysłów dzieci
  5. Zabawy muzyczno – ruchowe: Zbieramy owoce, Dwie połowy, Wędrujące jabłuszko
  6. „Witaminowy poczęstunek”:  wykonanie sałatki z ulubionych owoców /warzyw
  7. „Warzywne kukiełki” wykonanie kukiełek z wybranych warzyw
  8. „Kolorowe witaminy” – lepienie wybranych owoców i warzyw z gliny
  9. „Talerz pełen witamin” – malowanie

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Dokonywanie czynności pomiarowych. Pomiar długości, poznawanie prostych sposobów mierzenia: krokami, stopa za stopą.
  2. Liczenie. Dostrzeganie równoliczności zbiorów, niezależnie od wielkości, kształtu i innych cech.
  3. Porównywanie i grupowanie obiektów. Grupowanie obiektów według ich przeznaczenia np. do jedzenia, do mycia.
  4. Rozpoznawanie kształtów geometrycznych. Odwzorowywanie kształtu figur za pomocą dostępnego materiału np. plastelina, papier.

WRZESIEŃ

PRZEDSZKOLAKI PO WAKACJACH.

  1. Powitanie dzieci w nowej sali, swobodne wypowiedzi, zapoznanie z kącikami zainteresowań i nowymi zabawkami
  2. Co znajduje się w naszej sali – rozmowa o tematycznych kącikach zainteresowań, odkładanie zabawek na miejsce, ustalenie zasad korzystania z poszczególnych zabawek i przedmiotów
  3. „Witamy się” i „Nasze imiona” zabawy integracyjne  oraz zabawy z chustą animacyjną
  4. „Nasze znaczki” – opisywanie i odnajdywanie znaczków indywidualnych w sali i szatni
  5. „Moje wakacje” – opisywanie miejsc letniego wypoczynku, prezentacja pamiątek przyniesionych przez dzieci
  6. „Moje wakacje” – rysunek kredkami
  7. „Wracamy z wakacji” – nauka piosenki
  8. „Nasz kontrakt” – wspólne uzgodnienie zasad obowiązujących w przedszkolu

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

IV.2;  III.5;  III.2;  IV.5;  IV.7;  IV.9;  III.4;  IV. 14;  III.7.

BEZPIECZNE PRZEDSZKOLAKI

  1. „Nasze bezpieczeństwo” – rozmowa kierowana przy gazetce ściennej na temat bezpieczeństwa. Omówienie poczucia bezpieczeństwa w codziennym życiu
  2. „Komu powiedzieć” – wysłuchanie opowiadania nauczyciela oraz burza mózgów dotycząca sposobów postępowania w sytuacji zagrożenia
  3. Karty pracy „Nasze bezpieczeństwo” – dobór  ilustracji
  4. Zabawa tematyczna z wykorzystaniem  zestawu Autochodzik”
  5. „Bezpieczna ulica” – zajęcia muzyczne
  6. Nauka piosenki „Kolorowe światła”
  7. „Samochody” – zabawa konstrukcyjna,  układanie pojazdów z figur geometrycznych
  8. „Piktogramy” – zapoznanie z piktogramami dotyczących określonej sytuacji, kodowanie informacji
  9. Zabawy dowolne dzieci w kącikach tematycznych, przestrzeganie przyjętych zasad w czasie wspólnej zabawy, szukanie w książkach i czasopismach ilustracji związanych z bezpieczeństwem
  10. „Znaki drogowe” – rozwiązywanie zagadki słuchowej, rozmowa o znaczeniu  znaków drogowych dla bezpieczeństwa

Treści programowe wychowania przedszkolnego.

IV.2;  IV.5;  IV.12;  z.7;  IV.9;  I.5;  IV .7;  IV. 14;  IV. 12;

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH.

  1. Kształtowanie orientacji przestrzennej. Nazywanie pojedynczych i podwójnych części własnego ciała; określanie prawej i lewej strony.
  2. Podawanie poprawnej liczby przedmiotów.
  3. Rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych. Rozpoznawanie i nazywanie kształtów figur geometrycznych płaskich i przestrzennych.
  4. Dostrzeganie powtarzalności układów i następstw czasu. Dostrzeganie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie występujących w danym układzie regularności.