Nauczyciele pracujący w grupie:
Anna Roszczyk
Agnieszka Łacek
Katarzyna Bachura- nieobecna
ROZKŁAD DNIA
8.00- 17.00- Realizacja podstawy programowej.
8.00- 8.20 – Schodzenie się dzieci, zabawy swobodne, praca indywidualna lub w zespołach. Zajęcia i zabawy wspierające rozwój dziecka, zabawy integrujące grupę.
8.20 – 8.30 – Działania porządkowe, zabawy ruchowe. Przygotowanie do śniadania.
8.30 – 9.00 – Śniadanie.
9.00 – 10.00 – Zajęcia dydaktyczne organizowane przez nauczycielkę.
10.00 – 10.15 – Czynności higieniczne i porządkowe, przygotowanie do wyjścia do ogrodu
10.30 – 11.20 – Pobyt na powietrzu, spacery, zabawy swobodne, wycieczki, obserwowanie, odkrywanie, eksperymentowanie, badanie zjawisk przyrody, ćwiczenia gimnastyczne
11.20 – 11.30 – Czynności higieniczno – porządkowe, przygotowanie do posiłku.
11.30 – 11.45 – Zupa.
12.15 – 13.00 – Odpoczynek, relaks przy muzyce, słuchanie opowiadań
Od godziny 13.00 zajęcia dodatkowe
13.15 – 13.30 – Czynności higieniczne, przygotowanie do obiadu.
13.30 – 14.00 – Obiad – II danie.
14.00 – 14.30 – Zabawy swobodne. Ćwiczenia indywidualne lub w zespołach dostosowane do możliwości i potrzeb dzieci. Przygotowanie do posiłku.
14.30 – 14.45 – Podwieczorek.
15.00 – 17.00– Zabawy swobodne, praca indywidualna, zajęcia wspierające rozwój dziecka, pobyt na powietrzu. Rozchodzenie się dzieci.
TEMATY KOMPLEKSOWE DO REALIZACJI PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ
KWIECIEŃ
Realizacja projektu edukacyjnego ,,Podróże po świecie- Dania”
MARZEC
AFRYKAŃSKA PRZYGODA
- „Gdy słyszę słowo Afryka, myślę o…” – technika niedokończonych zdań – zabawa słowna. Stworzenie z dziećmi mapy myśli dotyczącej Afryki.
- „Wycieczka po kontynentach“ – zabawa ruchowo- matematyczna
- „Afryka Kazika“ – czytanie opowiadań dla dzieci napisanych na podstawie reportaży Kazimierza Nowaka, który w latach trzydziestych XX wieku przemierzył Afrykę na rowerze. Zapoznanie dzieci z postacią znanego, polskiego dziennikarza.
- „Poszukiwania zaginionego słonia” – zabawa ruchowa.
- „Bogactwo Afryki tkwi w jej różnorodności” – wysłuchanie opowiadania „Elmer” D. McKee, rozmowa na temat postrzegania samego siebie, wzmacnianie tolerancji na inność.
- „Zwierzęta ze słonecznej krainy” – praca z materiałem źródłowym w grupach; wyszukiwanie ciekawostek o zwierzętach.
- Nauka wierszy J. Brzechwy „Słoń” „Żyrafa”, „Wielbłąd”, „Małpy”.
- „Afrykańska sawanna ” – ćwiczenia logopedyczne.
- „Roaar ” – zabawy dźwiękonaśladowcze.
W MARCU JAK W GARNCU
- „W marcu jak w garncu” – przywołanie przysłowia oraz przygotowywanie kalendarza pogody i kartoników z symbolami pogodowymi.
- Malarz potrzebuje koloru…” – zabawa integracyjna utrwalająca znajomość kolorów podstawowych i pochodnych.
- „Wiosna” – improwizacja pantomimiczna do muzyki, doskonalenie koordynacji ruchowej i umiejętności właściwego reagowania na sygnały umowne.
- „Kolorowe kropelki” – zabawa badawcza w zespołach, zabarwianie wody i określanie stopnia nasycenia koloru oraz otrzymywanie kolorów pochodnych.
- „Ziemia – błękitna planeta” – „giełda pomysłów” – wskazywanie sposobów i czynników mających wpływ na kolor Ziemi; oglądanie filmu przedstawiającego planetę z kosmosu.
- „Co by było, gdyby na świecie nie było roślin?” – zabawa w literowe sudoku, doskonalenie analizy wzrokowo-słuchowej.
- „Jak pije roślina?”- założenie hodowli kiełków fasoli i rzodkiewki, badanie wpływu wody na rozwój roślin, uświadomienie ich wartości odżywczych.
- Dzień Psa oraz Dzień Wiosny – wydarzenia wewnątrzprzedszkolne.
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- Podejmowanie prób rytmicznego liczenia w trakcie poruszania się do muzyki o zróżnicowanym tempie.
- Przewidywanie następstw. Przeprowadzanie zabaw badawczych, eksperymentów umożliwiających wnioskowanie, działania pod hasłem „Mali odkrywcy”.
- Rozgrywanie wspólnie z dziećmi gier sprzyjających opanowaniu umiejętności rachunkowych.
- Intuicje geometryczne. Zabawy umożliwiające doświadczanie własnego ciała: przedstawianie indywidualnie, parami i w grupach za pomocą ciała – figur geometrycznych.
LUTY
KARNAWAŁ
- Bal karnawałowy – rozmowa na temat pojęcia karnawał na podstawie opowiadania i ilustracji.
- Tropimy głoskę b – zabawa słuchowa.
- Zabawa z literami – zabawa dydaktyczno – ruchowa.
- B jak bałwan – ćwiczenia grafomotoryczne.
- Bal karnawałowy.
- Przedszkolna samba – osłuchanie z piosenką, nauka układu tanecznego do piosenki z wykorzystaniem kolorowych pomponów
- Karnawałowe szaleństwo – pokaz mody
- Karnawałowa orkiestra – gra na instrumentach samodzielnie wykonanych przy użyciu produktów ogólnodostępnych.
- Praca plastyczna różnymi technikami: *Maska karnawałowa*Tańcem malowane *Klaun*Kolorowe baloniki
BAŚNIE I LEGENDY
- Stworzenie kącika czytelniczego z ulubionymi bajkami, baśniami i legendami dzieci.
- W świecie bajek – stworzenie siatki pytań
- Baśnie naszych rodziców – udział rodziców w zajęciach; czytanie przez poszczególnych rodziców ulubionych baśni z dzieciństwa
- Dzień kota – wydarzenie wewnątrzprzedszkolne.
- Dawno, dawno temu… – słuchanie legend polskich.
- Śladami legend – zabawa dydaktyczna; dopasowywanie legend do miejsc, z których one pochodzą.
- Turniej legend – quiz wiedzy o legendach i baśniach.
- Nauka piosenki Czarny baranie.
- Zamek – klockomania
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- Tworzenie zbiorów o wskazanej liczbie elementów.
- Intuicje geometryczne. Konstruowanie różnorodnych budowli przestrzennych z klocków w kształcie prostopadłościanów, sześcianów, ostrosłupów, walców.
- Rachunkowość. Przeliczanie kropki na kostce podczas gry w Chińczyka, Węże i drabiny, Grzybobranie.
- Wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie rytmu dwu, trzy i czteroelementowego.
STYCZEŃ
ZIMA
- Prezentacja multimedialna ,,Zima”
- Rozmowy nt. Zimy, odniesienie się do doświadczeń dzieci.
- Eksperymenty z lodem: *Co to jest lód?*W co zamieni się lód?*Jaki jest lód?*Czy lód ma smak?* Czy lód umie pływać?* „Chodzimy po lodzie” zabawa ruchowa
- Zabawa ilustracyjna „Zimowy taniec”
- Słuchanie opowiadań ,wierszy i piosenek wokół tematu
- Nauka piosenki „Pory roku”
- Prezentacja multimedialna „ Sporty zimowe”
- Zabawa naśladowcza „Jaki sport uprawiam?”
- „Dzień Zimy” – zabawy ruchowe, muzyczne, plastyczne, edukacyjne.
- Zimowe zagadki.
- Prace plastyczne, różne techniki: *Zimowe widoki*Zimowe drzewa*Pingwinki*Bałwanki
ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA
- Moja babcia i mój dziadek – wypowiedzi dzieci
- Zabawa ruchowa z kolorową chustą „Sałatka rodzinna”
- Opowiadanie ilustrowane obrazkami „Babcia na hulajnodze”
- Zabawa dydaktyczna „ Do kogo to pasuje?”
- Nauka wybranych piosenek i wierszy o babci i dziadku
- Zabawy muzyczno-ruchowe „Co Babcia i Dziadek śpiewali kiedy byli mali”
- Laurka dla Babci i Dziadka
- Życzenia dla Babci i Dziadka
- Prezentacja multimedialna z przygotowaną częścią artystyczną dzieci dla swoich Babć i Dziadków.
POJĘCIA MATEMATYCZNE:
- Długość. Porównywanie i szacowanie wielkości dwóch, a potem trzech obiektów. Ustalanie, czy są tej samej długości, który jest dłuższy.
- Mierzenie ilości płynów. Obserwowanie zmian towarzyszących przelewaniu wody: dolewania i odlewania.
- Rytmiczna organizacja czasu: pory roku, dni tygodnia, miesiące. Orientowanie się, co oznaczają określenia: wczoraj, jutro, pojutrze, przedwczoraj.
- Klasyfikacja – grupowanie przedmiotów i nazywanie tej grupy.
GRUDZIEŃ
PRZYGOTOWANIA ŚWIĄTECZNE
- “Święta Franklina” – obejrzenie bajki przedstawiającej przygotowania świąteczne oraz zwyczaje bożonarodzeniowe.
- “Co wam się kojarzy ze świętami Bożego Narodzenia?” – stworzenie mapy myśli
- “Jaka jest ta kartka?”- zabawa słownikowa, rozmowa kierowana z dziećmi
- „Zimowa opowieść” -zabawa pantomimiczna z rekwizytem „Świąteczna magia”
- “List do świętego Mikołaja” – zrobienie listu przez dzieci w formie graficznej.
- “Ciepłe ubrania” – zabawa dydaktyczna. Spacer po przedszkolnym ogrodzie.
- “Gwiazdka”. Nauka wierszyka. Naśladowanie gestów pokazywanych przez nauczycielkę podczas wypowiadania treści wierszyka.
- Prace plastyczne: “Gwiazdki cukrowe” – praca z wykorzystaniem cukru, “Aniołek” – wyklejanka
POLSKIE ZWYCZAJE I TRADYCJE BOŻONARODZENIOWE.
- Dekorowanie sali świątecznymi ozdobami, zgodnie z propozycjami dzieci i wspólnymi ustaleniami, wspólne ubieranie choinki.
- Słuchanie wybranych polskich kolęd.
- Wykorzystanie grzechotek i dzwoneczków do wystukiwania rytmu przy piosence “Zima, zima, zima, pada, pada śnieg” oraz “Jingle Bells”.
- Opowieść ruchowa: „Szukamy śladów Mikołaja”.
- Nauka krótkich wierszy o tematyce świątecznej i kolędy “Przybieżeli do Betlejem”.
- Słuchanie opowiadania „Wigilijna noc” -wypowiedzi nt refleksji dzieci związanych ze świątecznymi tradycjami.
- “Przy wigilijnym stole”- zabawa dydaktyczna.
- Działania plastyczne: “Zabawa z kółkami” – metoda origami, “Betlejemska gwiazda – praca z wykorzystaniem pasteli.
- Pieczenie pierniczków i ozdabianie.
- Przybycie tajemniczego gościa, rozmowa z Mikołajem, zaprezentowanie przygotowanej piosenki. Wręczanie dzieciom upominków przez Mikołaja
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- Klasyfikacja: dokonywanie klasyfikacji przedmiotów według wielkości, kolorów, rodzajów.
- Przeciwieństwa: łączenie przeciwstawnych pojęć tj. duży- mały, wysoki- niski, szeroki- cienki.
- Przeliczanie: przeliczanie w dostępnym dla siebie zakresie.
- Orientacja przestrzenna: orientowanie się w schemacie własnego ciała.
LISTOPAD
CZYSTA ZIEMIA
- Mapa pojęciowa Ekologia
- Zabawa „Magia czarodziejskich znaków”
- Zabawa, „Posegreguj śmieci” w oparciu o wiersz pt. „Odpady”.
- Gra dydaktyczna „ Segreguj na 5”
- Nauka piosenki „Ekoświat”
- Słuchanie opowiadań i wierszy wokół tematu, rozmowy nt. ekologii
- Stworzenie opowiadania grupowego o tematyce ekologicznej wg pomysłu dzieci i wykonanie ilustracji
- Udział w zewnętrznym konkursie plastycznym nt. „ Dbam o Ziemię nie marnuję”
- Dzień zdrowego śniadania
W CO SIĘ BAWIĆ, GDY NA DWORZE PLUCHA?
- Zabawy i działania wokół tematu o deszczu:
- Inscenizacja wiersza „Bajka pana Parasola”
- Zabawa ruchowa „Gdzie ukryły się kropelki”
- Zabawa naśladowcza „Deszczyk”
- Zabawa słowna „Opowiedzmy razem”
- Nauka wybranej piosenki „Mokry świat”, ”Kiedy pada deszcz”, „Parasol”
2.Działania plastyczne: Wesołe parasole, Deszczowy obrazek
3.Dzień Niepodległości
- Film edukacyjny: „Polskie Symbole Narodowe”
- Piosenka: „Jestem Polakiem”
- Budowanie i malowanie wg pomysłu dzieci Flagi Polskiej
- Karta pracy zgodnie z tematem
4.Zabawy sensoryczne:
- Skrzynia skarbów
- Co to za dźwięk i skąd pochodzi
- Butelkowy slalom
- Skacz do mety
- Ścieszka sensoryczna
- Woda i kolorowy lód
- Kolorowe woreczki
- Suchy makaron
- Balonowe stemple
- Zapachowe zagadki
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- Przewidywanie następstw; historyjki obrazkowe – sensowne zestawienie trzech i więcej obrazków.
- Orientacja przestrzenna. Poruszanie się we wskazanym kierunku (do przodu, do tyłu w prawo, w lewo).
- Przyczyna i skutek: rozumienie zmian nieodwracalnych, próbowanie unikanie ich w sytuacjach codziennych
- Ustalenie równoliczności dwóch zbiorów w praktycznym działaniu.
PAŹDZIERNIK
PRZYRODA MIEJSKA JESIENIĄ
- Zabawa dydaktyczna „Po czym poznajemy jesień?”.
- Spacer do Ogrodu Krasińskich.
- Magiczny worek”- rozpoznawanie i opisywanie wybranych darów jesieni, np. owoców po wyglądzie, kształcie.
- Słuchanie literatury związanej z jesienią: „Jesień na ulicy Czereśniowej”, „Jabłonka Eli”, „Wietrzyk
- Dzień Drzewa – zabawy twórcze i edukacyjne.
- Nauka wiersza M. Konopnickiej “Jesienią, jesienią”.
- Zabawy i gry ze śpiewem: „Jesień w sadzie i w ogrodzie”, “Ole, ole Janko”, “Hej chłopcy, dziewczęta dalej spieszmy się…”
- Prace plastyczne: „Jesienny owoce” – malowanie farbami, „Drzewa z naszego parku” – rysowanie, „Deszczowa pogoda” – wyklejanka, „Kolorowy bukiet” – tworzenie własnych bukietów z jesiennych liści.
- Zabawy kulinarne: przygotowanie soku z owoców i warzyw, kolorowe sałatki
PRZYRODA LEŚNA PODCZAS JESIENI
- Wprowadzenie dzieci w atmosferę leśnej przyrody: słuchanie odgłosów lasu towarzyszy temu zapach świec sosnowych rozmieszczonych w różnych miejscach w sali. Rozmowa na temat usłyszanych dźwięków i leśnego zapachu.
- Teatrzyk pt. „O co prosi las?’ – ilustracja utworu Wiery Badalskiej z wykorzystaniem pacynek – zwierzęta leśne. Rozmowa z dziećmi dotycząca spektaklu.
- Inscenizacja improwizowana z dziećmi „Sprzątamy las”.
- Zabawa dydaktyczna – „Skąd się bierze papier?”.
- Opowieść ruchowa “Idziemy do lasu”.
- Zabawa dydaktyczna – „Zwierzęta i ich cienie zwierząt.
- Działania plastyczne: stemplowanie, malowanie, rysowanie, naklejanie, lepienie z plasteliny wokół tematu
- Stworzenie gry planszowej przez dzieci „ Grzybobranie”
- Nauka piosenki “Jesienny walczyk” (sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak).
- Rozwiązywanie zagadek leśnych Teresy Dziurzyńskiej.
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- Dokonywanie uogólnienia sklasyfikowanych przedmiotów – dary parku, dary sadu, dary lasu.
- Przeliczanie w dostępnym dla siebie zakresie.
- Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.