Wychowujemy, wspomagamy i uczymy
przyszłe pokolenia

Oddział III

Nauczyciele pracujący w grupie:

Ewelina Czapkowska
Anna Zając

ROZKŁAD DNIA

7.30 – 17.30 – Realizacja podstawy programowej
8.00 – 8.15 – Swobodne zabawy dzieci, działanie zorganizowane
8.15 – 8.30 – Zabawy ruchowe/ćwiczenia poranne
8.30 – 9.15 – Śniadanie: przygotowywanie, posiłek, mycie zębów
9.30 – 10.00 – Zajęcia edukacyjne w formie bloku tematycznego zgodnie z planem miesięcznym/ćwiczenia gimnastyczne
10.00 – 10.10 – II śniadanie
10.00– 11.45 – Pobyt w ogrodzie, zabawy i działania rozwijające zainteresowania, praca indywidualna, zabawy ruchowe, działania porządkowe
12.00 – 12.15 – Zupa obiadowa,: przygotowanie do posiłku, posiłek
12.20 – 13.00 – Odpoczynek, relaks przy muzyce, słuchanie opowiadań
Od 13.00 – zajęcia dodatkowe zgodne z harmonogramem, zabawy dowolne, kierowanie organizowane, praca indywidualna
13.30 – obiad: II danie
15.00 – 17.30 – pobyt w ogrodzie lub w sali dziecięcej, zabawy zgodnie z potrzebami, zainteresowaniami dzieci, zabawy swobodne, działania swobodne wg pomysłów dziecięcych

TEMATY KOMPLEKSOWE DO REALIZACJI PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ

LISTOPAD

JESTEM ZDROWY NIE CHORUJĘ

  1. Spotkania z lekarzem, stomatologiem – Wzbudzanie zaufania do lekarza, stomatologa, dostarczanie informacji nt. zdrowia, choroby
  2. Zapoznanie z wierszem M. Strzałkowskiej pt. „Nowa moda”- wypowiedzi dzieci nt. wiersza – Uświadomienie korzyści dla zdrowia i otoczenia z poruszania się rowerem
  3. „Jak zdrowo spędzać czas?” – burza mózgów – dzielenie się wiedzą nt zdrowego żywienia, aktywności fizycznej, higieny osobistej, unikanie szkodliwych czynników (hałas, zanieczyszczenie), dbanie o czystość swojego otoczenia
  4. Wizyta w aptece przy ul. Franciszkańskiej – Zdobycie wiedzy nt. leków oraz pracy farmaceuty
  5. „Zabawa w bar sałatkowy” podczas popołudnia z rodzicami – wykonywanie
    i degustacja sałatek – Włączanie rodziców w propagowanie wśród dzieci zdrowego żywienia, przełamywanie niekorzystnych stereotypów żywieniowych
  6. „Podróż do Krainy Czystości” –opowieść słowno – ruchowa
  7. Niewidzialne zarazki – zabawa dydaktyczna – wykorzystanie materiałów z programu – Więcej wiem mniej choruję
  8. „Kuchenna orkiestra” – rytmiczne granie na przedmiotach dźwiękonaśladowczych
  9. Nauka piosenek „Witaminki”, „Szczotka, pasta”
  10. Działania plastyczne:„Bakterie nie z tej ziemi” – rysunek „Talerz – zdrowy i kolorowy” – colage’ z wykorzystaniem zdjęć z gazetek

ZWIERZĘTA ZIMĄ

  1. Oglądnie albumów i książek przyrodniczych przedstawiających zwierzęta leśne w ich naturalnym środowisku – Wdrażanie do poszanowania książek, jako źródła wiedzy
  2. Stworzenie kącika tematycznego w sali – Tworzenie warunków do poszerzania wiedzy nt. przyrody
  3. „Zwierzęta leśne” – rozwiązywanie zagadek słownych. Podział wyrazów na sylaby. Wyróżnianie pierwszej głoski w wybranych wyrazach, tworzenie nowych wyrazów zaczynających się daną głoską
  4. „Mieszkańcy lasu” – kolorowanie obrazków przedstawiających zwierzęta, które można spotkać w lesie
  5. „Hej! Do lasu”- nauka piosenki, słowa Anna Moszczyńska, muzyka Damian Zalewski. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki
  6. „Jakie to zwierzę” – ćwiczenia słuchu fonematycznego. Określanie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie – Rozwijanie procesów poznawczych: analizy i syntezy słuchowej
  7. „W leśnej stołówce” – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji. Wprowadzenie do słownika dzieci pojęć: paśnik, leśniczy
  8. „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” – słuchanie opowiadania Łochockiej czytanego przez nauczycielkę. Układanie kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej na podstawie wcześniej wysłuchanego opowiadania
  9. „Niespodzianka dla ptaków” – porównywanie liczebności zbiorów i posługiwanie się liczebnikami porządkowymi na podstawie wiersza K. Marciniaka
  10. Działania plastyczne: „Zwierzęta” – lepienie z plasteliny zwierząt leśnych lub wg. pomysłu dzieci „Gil” –wykonanie pracy plastycznej techniką orgiami

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Orientacja w przestrzeni : Kształtowanie świadomości własnego ciała poprzez dotykanie, nazywanie, oglądania wizerunku w lustrze
  2. Rytmy : Skupienie uwagi na szeregach i wychwytywanie powtarzających się układów rytmicznych
  3. Umiejętność liczenia obiektów: Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie, ale stosownie do możliwości umysłowych dzieci (zakres od 0 do 10)
  4. Klasyfikacja : Wdrażanie dzieci do grupowania obiektów i słownego uzasadniania, dlaczego pasują do siebie

PAŹDZIERNIK

CO NAM JESIEŃ W DARZE NIESIE ?

  1. Złoty plecak jesieni – nauka wiersza, rozszerzenie wiadomości na temat jesieni, dostrzeganie humoru zawartego w utworze literackim.
  2. Zabawa dydaktyczna: „Owoce”- oglądanie wystawy owoców i liści drzew owocowych – swobodne wypowiedzi dzieci na temat kształtów i kolorów owoców, porównywanie liści.
  3. W sadzie – pojęcia matematyczne- utrwalanie umiejętności liczenia w zakresie możliwości dzieci
  4. Owocowy jeżyk – zajęcia praktyczno-gospodarcze.
  5. Nauka piosenki: Owoce i warzywa
  6. „Liczymy owoce” – zabawa dydaktyczna z przeliczaniem; próby określania liczebności na zbiorach zastępczych.
  7. Działania plastyczne: „Owoce z masy solnej” , kosz pełen owoców – zajęcia plastyczne (technika „mokre w mokrym”),  co można zrobić z ziemniaka? – praca techniczna.

TU MIESZKAM – JESTEM BEZPIECZNY

  1. Na ulicy – wycieczka do parku – obserwowanie ruchu drogowego i pieszych na ulicy (skrzyżowaniu)
  2. Spotkanie z policjantem – zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa
  3. Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę – słuchanie opowiadania
  4. W prawo, w lewo – pojęcia matematyczne – zabawy kształtujące orientację   w schemacie ciała
  5. Światło czerwone, światło zielone… –nauka wiersza M. Berowskiej.
  6. Znam zasady ruchu drogowego – gra dydaktyczna
  7. „Mój dom” – swobodne wypowiedzi dzieci na temat swoich domów.
  8. „Czy znasz swój adres?” – poznanie przez dziecko nazwy miejscowości i ulicy, na której mieszka.
  9. Zabawy miarą – pojęcia matematyczne.
  10. Działania plastyczne: wykonanie dowolnego znaku drogowego z wykorzystaniem plasteliny i innych materiałów, makieta ulicy – praca techniczna przestrzenna.

WRZESIEŃ

WITAJ PRZEDSZKOLE

  1. Tworzenie warunków sprzyjających wejściu do grupy,
  2. „Nasza sala”- powitanie dzieci po wakacjach i zapoznanie z nową salą,
    jej wyposażeniem i kącikami; odnajdywanie znaczka rozpoznawczego w różnych miejscach w sali i szatni,
  3. Zabawa słowna – „Poznajemy przedszkole i nowych kolegów” – Tworzenie warunków sprzyjających wejściu do grupy nowego dziecka,
  4. Zabawy integracyjne :

– „ Powitanie”- przy muzyce witamy się na różne sposoby: machamy
do siebie dłońmi, kłaniamy się główką itp.

– Zabawa kołowa „Balonik”- próby wiązania koła;
– „Moje imię” – zabawa z wykorzystaniem piłki –  zabawa kołowa – toczenie piłki
do wybranego kolegi lub koleżanki

  1. Zapoznanie z literaturą o tematyce przedszkolnej,
  2. „Kodeks grupowy” – wspólne ustalenie umów i zasad obowiązujących w grupie; wypowiedzi dzieci na temat bezpiecznych zachowań na terenie przedszkola,
  3. „Dzień w przedszkolu” – słuchanie wiersza Janczarskiego –  Zapoznanie
    i utrwalenie dzieci z rytmem dnia inspirowane literaturą dziecięcą,
  4. „Jestem sobie przedszkolaczek” – słuchanie piosenki, zabawa taneczna przy piosence,
  5. Działania plastyczne: „Moje przedszkole” – malowanie według własnego pomysłu na zadany temat; Zabawy plastyczne z wykorzystaniem ciastoliny i plasteliny.

WSPOMNIENIA Z WAKACJI

  1. Zorganizowanie w sali kącika tematycznego z dziecięcymi pamiątkami z wakacji,
  2. Rozwijanie u dzieci chęci dzielenia się wiedzą i swoimi przeżyciami wakacyjnymi „Autoprezentacja” – „Moja pamiątka z wakacji”,
  3. Oglądanie albumów, fotografii i pocztówek; wskazywanie na mapie miejsc letnich wypoczynków;
  4. Opowieść ruchowa „Wakacyjne podróże”, „Czym podróżujemy? ”;
  5. Wzbogacenie zasobu słownictwa podczas nauki wiersza i piosenek związanych
    z tematyką zajęć – „Lato, lato”, „Co kto lubi? ”;
  6. Działania plastyczne: „Moje wakacje” -Zastosowanie różnych materiałów plastycznych „Wakacyjny obrazek” – Rozwijanie wyobraźni i twórczości plastycznej dzieci inspirowanej doświadczeniami i przeżyciami dzieci

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH:

  1. Orientacja przestrzenna. Nazywanie i wskazywanie poszczególnych  części ciała: noga, ręka, głowa, szyja, brzuch, plecy.
  2. Figury geometryczne. Rozpoznawanie kształtu figur geometrycznych, nazywanie ich.
  3. Dostrzeganie powtarzalności układów i następstw czasu. Określanie pory dnia, łączącej się z wykonywaniem czynności, np.; wstaję rano, idę rano do przedszkola, jem obiad w środku dnia, wieczorem czytam bajkę i kładę się spać.
  4. Rytmy. Tworzenie rytmów kilkuelementowych, zwracanie uwagi na powtarzalność układów.

J. ANGIELSKI

Piosenki:

  • Hello, how are you?
  • Bye, bye see you again
  • Make a circle
  • I see something blue.

Zabawy:

  • Walking, walking
  • Are you sleeping?
  • What is your favourite color?

Słownictwo:

  • Colors: red, blue, yellow, green, orange, purple, pink, black, white
  • Polecenia: stand up, sit down, freeze, shake your hands, make a circle