Wychowujemy, wspomagamy i uczymy
przyszłe pokolenia

Oddział III

Nauczyciele pracujący w grupie:

Anna Roszczyk
Agnieszka Łacek
Katarzyna Bachura- nieobecna

ROZKŁAD DNIA

8.00- 17.00- Realizacja podstawy programowej.
8.00- 8.20 – Schodzenie się dzieci, zabawy swobodne, praca indywidualna lub w zespołach. Zajęcia i zabawy wspierające rozwój dziecka, zabawy integrujące grupę.
8.20 – 8.30 – Działania porządkowe, zabawy ruchowe. Przygotowanie do śniadania.
8.30 – 9.00 – Śniadanie.
9.00 – 10.00 – Zajęcia dydaktyczne organizowane przez nauczycielkę.
10.00 – 10.15 – Czynności higieniczne i porządkowe, przygotowanie do wyjścia do ogrodu
10.30 – 11.20 – Pobyt na powietrzu, spacery, zabawy swobodne, wycieczki, obserwowanie, odkrywanie, eksperymentowanie, badanie zjawisk przyrody, ćwiczenia gimnastyczne
11.20 – 11.30 – Czynności higieniczno – porządkowe, przygotowanie do posiłku.
11.30 – 11.45 – Zupa.
12.15 – 13.00 – Odpoczynek, relaks przy muzyce, słuchanie opowiadań
Od godziny 13.00 zajęcia dodatkowe
13.15 – 13.30 – Czynności higieniczne, przygotowanie do obiadu.
13.30 – 14.00 – Obiad – II danie.
14.00 – 14.30 – Zabawy swobodne. Ćwiczenia indywidualne lub w zespołach dostosowane do możliwości i potrzeb dzieci. Przygotowanie do posiłku.
14.30 – 14.45 – Podwieczorek.
15.00 – 17.00– Zabawy swobodne, praca indywidualna, zajęcia wspierające rozwój dziecka, pobyt na powietrzu. Rozchodzenie się dzieci.

TEMATY KOMPLEKSOWE DO REALIZACJI PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ

KWIECIEŃ

Realizacja projektu edukacyjnego ,,Podróże po świecie- Dania”

MARZEC

AFRYKAŃSKA PRZYGODA

  1. „Gdy słyszę słowo Afryka, myślę o…” – technika niedokończonych zdań – zabawa słowna. Stworzenie z dziećmi mapy myśli dotyczącej Afryki.
  2. „Wycieczka po kontynentach“ – zabawa ruchowo- matematyczna
  3. „Afryka Kazika“ – czytanie opowiadań dla dzieci napisanych na podstawie reportaży Kazimierza Nowaka, który w latach trzydziestych XX wieku przemierzył Afrykę na rowerze. Zapoznanie dzieci z postacią znanego, polskiego dziennikarza.
  4. „Poszukiwania zaginionego słonia” – zabawa ruchowa.
  5. „Bogactwo Afryki tkwi w jej różnorodności” – wysłuchanie opowiadania „Elmer” D. McKee, rozmowa na temat postrzegania samego siebie, wzmacnianie tolerancji na inność.
  6. „Zwierzęta ze słonecznej krainy” – praca z materiałem źródłowym w grupach; wyszukiwanie ciekawostek o zwierzętach.
  7. Nauka wierszy J. Brzechwy „Słoń” „Żyrafa”, „Wielbłąd”, „Małpy”.
  8. „Afrykańska sawanna ” – ćwiczenia logopedyczne.
  9. „Roaar ” – zabawy dźwiękonaśladowcze.

W MARCU JAK W GARNCU

  1. „W marcu jak w garncu” – przywołanie przysłowia oraz przygotowywanie kalendarza pogody i kartoników z symbolami pogodowymi.
  2. Malarz potrzebuje koloru…” – zabawa integracyjna utrwalająca znajomość kolorów podstawowych i pochodnych.
  3. „Wiosna” – improwizacja pantomimiczna do muzyki, doskonalenie koordynacji ruchowej i umiejętności właściwego reagowania na sygnały umowne.
  4. „Kolorowe kropelki” – zabawa badawcza w zespołach, zabarwianie wody i określanie stopnia nasycenia koloru oraz otrzymywanie kolorów pochodnych.
  5. „Ziemia – błękitna planeta” – „giełda pomysłów” – wskazywanie sposobów i czynników mających wpływ na kolor Ziemi; oglądanie filmu przedstawiającego planetę z kosmosu.
  6. „Co by było, gdyby na świecie nie było roślin?” – zabawa w literowe sudoku, doskonalenie analizy wzrokowo-słuchowej.
  7. „Jak pije roślina?”- założenie hodowli kiełków fasoli i rzodkiewki, badanie wpływu wody na rozwój roślin, uświadomienie ich wartości odżywczych.
  8. Dzień Psa oraz Dzień Wiosny – wydarzenia wewnątrzprzedszkolne.

POJĘCIA MATEMATYCZNE

  1. Podejmowanie prób rytmicznego liczenia w trakcie poruszania się do muzyki o zróżnicowanym tempie.
  2. Przewidywanie następstw. Przeprowadzanie zabaw badawczych, eksperymentów umożliwiających wnioskowanie, działania pod hasłem „Mali odkrywcy”.
  3. Rozgrywanie wspólnie z dziećmi gier sprzyjających opanowaniu umiejętności rachunkowych.
  4. Intuicje geometryczne. Zabawy umożliwiające doświadczanie własnego ciała: przedstawianie indywidualnie, parami i w grupach za pomocą ciała – figur geometrycznych.

LUTY

KARNAWAŁ

  1. Bal karnawałowy – rozmowa na temat pojęcia karnawał na podstawie opowiadania i ilustracji.
  2. Tropimy głoskę b – zabawa słuchowa.
  3. Zabawa z literami – zabawa dydaktyczno – ruchowa.
  4. B jak bałwan – ćwiczenia grafomotoryczne.
  5. Bal karnawałowy.
  6. Przedszkolna samba – osłuchanie z piosenką, nauka układu tanecznego do piosenki z wykorzystaniem kolorowych pomponów
  7. Karnawałowe szaleństwo – pokaz mody
  8. Karnawałowa orkiestra – gra na instrumentach samodzielnie wykonanych przy użyciu produktów ogólnodostępnych.
  9. Praca plastyczna różnymi technikami: *Maska karnawałowa*Tańcem malowane *Klaun*Kolorowe baloniki

BAŚNIE I LEGENDY

  1. Stworzenie kącika czytelniczego z ulubionymi bajkami, baśniami i legendami dzieci.
  2. W świecie bajek – stworzenie siatki pytań
  3. Baśnie naszych rodziców – udział rodziców w zajęciach; czytanie przez poszczególnych rodziców ulubionych baśni z dzieciństwa
  4. Dzień kota – wydarzenie wewnątrzprzedszkolne.
  5. Dawno, dawno temu… – słuchanie legend polskich.
  6. Śladami legend – zabawa dydaktyczna; dopasowywanie legend do miejsc, z których one pochodzą.
  7. Turniej legend – quiz wiedzy o legendach i baśniach.
  8. Nauka piosenki Czarny baranie.
  9. Zamek – klockomania

POJĘCIA MATEMATYCZNE

  1. Tworzenie zbiorów o wskazanej liczbie elementów.
  2. Intuicje geometryczne. Konstruowanie różnorodnych budowli przestrzennych z klocków w kształcie prostopadłościanów, sześcianów, ostrosłupów, walców.
  3. Rachunkowość. Przeliczanie kropki na kostce podczas gry w Chińczyka, Węże i drabiny, Grzybobranie.
  4. Wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie rytmu dwu, trzy i czteroelementowego.

STYCZEŃ

ZIMA

  1. Prezentacja multimedialna ,,Zima”
  2. Rozmowy nt. Zimy, odniesienie się do doświadczeń dzieci.
  3. Eksperymenty z lodem: *Co to jest lód?*W co zamieni się lód?*Jaki jest lód?*Czy lód ma smak?* Czy lód umie pływać?* „Chodzimy po lodzie” zabawa ruchowa
  4. Zabawa ilustracyjna „Zimowy taniec”
  5. Słuchanie opowiadań ,wierszy i piosenek wokół tematu
  6. Nauka piosenki „Pory roku”
  7. Prezentacja multimedialna „ Sporty zimowe”
  8. Zabawa naśladowcza „Jaki sport uprawiam?”
  9. „Dzień Zimy” – zabawy ruchowe, muzyczne, plastyczne, edukacyjne.
  10. Zimowe zagadki.
  11. Prace plastyczne, różne techniki: *Zimowe widoki*Zimowe drzewa*Pingwinki*Bałwanki

ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA

  1. Moja babcia i mój dziadek – wypowiedzi dzieci
  2. Zabawa ruchowa z kolorową chustą „Sałatka rodzinna”
  3. Opowiadanie ilustrowane obrazkami „Babcia na hulajnodze”
  4. Zabawa dydaktyczna „ Do kogo to pasuje?”
  5. Nauka wybranych piosenek i wierszy o babci i dziadku
  6. Zabawy muzyczno-ruchowe „Co Babcia i Dziadek śpiewali kiedy byli mali”
  7. Laurka dla Babci i Dziadka
  8. Życzenia dla Babci i Dziadka
  9. Prezentacja multimedialna z przygotowaną częścią artystyczną dzieci dla swoich Babć i Dziadków.

POJĘCIA MATEMATYCZNE:

  1. Długość. Porównywanie i szacowanie wielkości dwóch, a potem trzech obiektów. Ustalanie, czy są tej samej długości, który jest dłuższy.
  2. Mierzenie ilości płynów. Obserwowanie zmian towarzyszących przelewaniu wody: dolewania i odlewania.
  3. Rytmiczna organizacja czasu: pory roku, dni tygodnia, miesiące. Orientowanie się, co oznaczają określenia: wczoraj, jutro, pojutrze, przedwczoraj.
  4. Klasyfikacja – grupowanie przedmiotów i nazywanie tej grupy.

GRUDZIEŃ

PRZYGOTOWANIA ŚWIĄTECZNE

  1. “Święta Franklina” – obejrzenie bajki przedstawiającej przygotowania świąteczne oraz zwyczaje bożonarodzeniowe.
  2. “Co wam się kojarzy ze świętami Bożego Narodzenia?” – stworzenie mapy myśli
  3. “Jaka jest ta kartka?”- zabawa słownikowa, rozmowa kierowana z dziećmi
  4. „Zimowa opowieść” -zabawa pantomimiczna z rekwizytem „Świąteczna magia”
  5. “List do świętego Mikołaja” – zrobienie listu przez dzieci w formie graficznej.
  6. “Ciepłe ubrania” – zabawa dydaktyczna. Spacer po przedszkolnym ogrodzie.
  7. “Gwiazdka”. Nauka wierszyka. Naśladowanie gestów pokazywanych przez nauczycielkę podczas wypowiadania treści wierszyka.
  8. Prace plastyczne: “Gwiazdki cukrowe” – praca z wykorzystaniem cukru, “Aniołek” – wyklejanka

POLSKIE ZWYCZAJE I TRADYCJE BOŻONARODZENIOWE.

  1. Dekorowanie sali świątecznymi ozdobami, zgodnie z propozycjami dzieci i wspólnymi ustaleniami, wspólne ubieranie choinki.
  2. Słuchanie wybranych polskich kolęd.
  3. Wykorzystanie grzechotek i dzwoneczków do wystukiwania rytmu przy piosence “Zima, zima, zima, pada, pada śnieg” oraz “Jingle Bells”.
  4. Opowieść ruchowa: „Szukamy śladów Mikołaja”.
  5. Nauka krótkich wierszy o tematyce świątecznej i kolędy “Przybieżeli do Betlejem”.
  6. Słuchanie opowiadania „Wigilijna noc” -wypowiedzi nt refleksji dzieci związanych ze świątecznymi tradycjami.
  7. “Przy wigilijnym stole”- zabawa dydaktyczna.
  8. Działania plastyczne: “Zabawa z kółkami” – metoda origami, “Betlejemska gwiazda – praca z wykorzystaniem pasteli.
  9. Pieczenie pierniczków i ozdabianie.
  10. Przybycie tajemniczego gościa, rozmowa z Mikołajem, zaprezentowanie przygotowanej piosenki. Wręczanie dzieciom upominków przez Mikołaja

POJĘCIA MATEMATYCZNE

  1. Klasyfikacja: dokonywanie klasyfikacji przedmiotów według wielkości, kolorów, rodzajów.
  2. Przeciwieństwa: łączenie przeciwstawnych pojęć tj. duży- mały, wysoki- niski, szeroki- cienki.
  3. Przeliczanie: przeliczanie w dostępnym dla siebie zakresie.
  4. Orientacja przestrzenna: orientowanie się w schemacie własnego ciała.

LISTOPAD

CZYSTA ZIEMIA

  1.  Mapa pojęciowa Ekologia
  2. Zabawa „Magia czarodziejskich znaków”
  3.  Zabawa, „Posegreguj śmieci” w oparciu o wiersz pt.   „Odpady”.
  4. Gra dydaktyczna „ Segreguj na 5”
  5. Nauka piosenki „Ekoświat”
  6. Słuchanie opowiadań i wierszy wokół tematu, rozmowy nt. ekologii
  7. Stworzenie opowiadania grupowego o tematyce ekologicznej wg pomysłu dzieci i wykonanie ilustracji
  8. Udział  w zewnętrznym konkursie plastycznym nt. „ Dbam o Ziemię nie marnuję”
  9. Dzień zdrowego śniadania

W CO SIĘ BAWIĆ, GDY NA DWORZE PLUCHA?

  1. Zabawy i działania wokół tematu o deszczu:
  • Inscenizacja wiersza „Bajka pana Parasola”
  • Zabawa ruchowa „Gdzie ukryły się kropelki”
  • Zabawa naśladowcza „Deszczyk”
  • Zabawa  słowna „Opowiedzmy razem”
  • Nauka wybranej piosenki „Mokry świat”, ”Kiedy pada deszcz”, „Parasol”

2.Działania plastyczne: Wesołe parasole, Deszczowy obrazek

3.Dzień Niepodległości

  • Film edukacyjny: „Polskie Symbole Narodowe”
  • Piosenka: „Jestem Polakiem”
  • Budowanie i malowanie wg pomysłu dzieci Flagi Polskiej
  • Karta pracy zgodnie z tematem

4.Zabawy sensoryczne:

  •  Skrzynia skarbów
  • Co to za dźwięk i skąd pochodzi
  • Butelkowy slalom
  • Skacz do mety
  • Ścieszka sensoryczna
  • Woda i kolorowy lód
  • Kolorowe woreczki
  • Suchy makaron
  • Balonowe stemple
  • Zapachowe zagadki

POJĘCIA MATEMATYCZNE

  1. Przewidywanie następstw; historyjki obrazkowe – sensowne zestawienie trzech i więcej obrazków.
  2. Orientacja przestrzenna. Poruszanie się we wskazanym kierunku (do przodu, do tyłu w  prawo, w lewo).
  3. Przyczyna i skutek: rozumienie zmian nieodwracalnych, próbowanie unikanie ich w sytuacjach codziennych
  4.  Ustalenie równoliczności dwóch zbiorów w praktycznym działaniu.

PAŹDZIERNIK

PRZYRODA MIEJSKA JESIENIĄ

  1. Zabawa dydaktyczna „Po czym poznajemy jesień?”.
  2. Spacer do Ogrodu Krasińskich.
  3. Magiczny worek”- rozpoznawanie i opisywanie wybranych darów jesieni, np. owoców po wyglądzie, kształcie.
  4. Słuchanie literatury związanej z jesienią: „Jesień na ulicy Czereśniowej”, „Jabłonka Eli”, „Wietrzyk
  5. Dzień Drzewa – zabawy twórcze i edukacyjne.
  6. Nauka wiersza M. Konopnickiej “Jesienią, jesienią”.
  7.  Zabawy i gry ze śpiewem: „Jesień w sadzie i w ogrodzie”,  “Ole, ole Janko”, “Hej chłopcy, dziewczęta dalej spieszmy się…”
  8. Prace plastyczne: „Jesienny owoce” – malowanie farbami, „Drzewa z naszego parku” –  rysowanie, „Deszczowa pogoda” – wyklejanka, „Kolorowy bukiet” – tworzenie własnych bukietów z jesiennych liści.
  9. Zabawy kulinarne: przygotowanie soku z owoców i warzyw, kolorowe sałatki

PRZYRODA LEŚNA PODCZAS JESIENI

  1.  Wprowadzenie dzieci w atmosferę leśnej przyrody: słuchanie odgłosów lasu towarzyszy temu zapach świec sosnowych rozmieszczonych w różnych miejscach w sali. Rozmowa na temat usłyszanych dźwięków i leśnego zapachu.
  2. Teatrzyk pt. „O co prosi las?’ – ilustracja utworu Wiery Badalskiej z wykorzystaniem pacynek – zwierzęta leśne. Rozmowa z dziećmi dotycząca spektaklu.
  3. Inscenizacja improwizowana z dziećmi „Sprzątamy las”.
  4. Zabawa dydaktyczna –  „Skąd się bierze papier?”.
  5. Opowieść ruchowa “Idziemy do lasu”.
  6. Zabawa dydaktyczna – „Zwierzęta i ich cienie zwierząt.
  7. Działania plastyczne: stemplowanie, malowanie, rysowanie, naklejanie, lepienie z plasteliny wokół tematu
  8. Stworzenie gry planszowej przez dzieci „ Grzybobranie”
  9. Nauka piosenki  “Jesienny walczyk” (sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak).
  10. Rozwiązywanie zagadek leśnych Teresy Dziurzyńskiej.

POJĘCIA MATEMATYCZNE

  1. Dokonywanie uogólnienia sklasyfikowanych przedmiotów – dary parku, dary sadu, dary lasu.
  2. Przeliczanie w dostępnym dla siebie zakresie.
  3. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.