Nauczyciele pracujący w grupie:
Joanna Kęska
Ewelina Pietrzak
Iwona Kowalczyk
Anna Roszczyk
ROZKŁAD DNIA
7.00 – 16.00 – Realizacja podstawy programowej
8.00 – 8.15 – Swobodne zabawy dzieci, działanie zorganizowane
8.15 – 8.30 – Zabawy ruchowe/ćwiczenia poranne
8.30 – 9.00 – Śniadanie: przygotowywanie, posiłek, mycie zębów
9.30 – 10.00 – Zajęcia edukacyjne w formie bloku tematycznego zgodnie z planem miesięcznym/zabawy ruchowe
10.00– 11.20 – Pobyt w ogrodzie, zabawy i działania rozwijające zainteresowania, praca indywidualna, zabawy ruchowe, działania porządkowe
11.30 – 11.50 – Zupa obiadowa, przygotowanie do posiłku, posiłek
12.00 – 13.00 – Odpoczynek/relaks
Od 13.00 – zajęcia dodatkowe zgodne z harmonogramem, zabawy dowolne, kierowanie organizowane, praca indywidualna
13.30 – obiad: II danie
15.00 – 16.00 – pobyt w ogrodzie lub w sali dziecięcej, zabawy zgodnie z potrzebami, zainteresowaniami dzieci, zabawy swobodne, działania swobodne wg pomysłów dziecięcych
TEMATY KOMPLEKSOWE DO REALIZACJI PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ
STYCZEŃ
NOWY ROK W KALENDARZU
- Wysłuchanie wiersza pt. „Idzie Nowy Rok” jako inspiracja do podjęcia tematy związanego z kalendarzem i upływem czasu
- „Mamy nowe kalendarze” – oglądanie różnego rodzaju kalendarzy: ściennego, kieszonkowego, terminarza, elektronicznego. Rozmowa z dziećmi o tym jak podzielony jest kalendarz: miesiące, tygodnie, dni
- Nauka piosenki do zabawy w kole ze śpiewem: Idzie sobie styczeń ścieżką
- „Pory roku” – wprowadzenie kalendarza pór roku w gormie graficznej, utrwalenie znajomości nazw kolejnych pór roku oraz charakterystycznych dla nich zjawisk
- Oglądanie i wypowiadanie się nt obrazów i fotografii przedstawiających zimowe krajobrazy
- „Mroźna zima” – zabawa dramowa
- „Zimowe eksperymenty” – doświadczenia z lodem i śniegiem, badania sensoryczne, poznawanie sposobów wykorzystania lodu przez człowieka (zamrażanie, chłodzenie, budowanie igloo, rzeźbienie w lodzie)
- „Pory roku” -zabawa w kole z szarfami
- Działania plastyczne:”Zimowe obrazki” – wykonanie prac plastycznych techniką colage oraz rysunku z wykorzystaniem różnorodnego materiału plastycznego
O BABCI I DZIADKU
- „Babcia” – wysłuchanie wiersza D. Gellner jako inspiracji do wypowiedzi dzieci o własnych babciach, dostrzeganie szczególnej roli babci w rodzinie
- „Babciny kuferek”- rozwiązywanie zagadek dotykowych, dzielenie na sylaby nazwy przedmiotów należących do babci
- „Rodzinka” – zabawa z podziałem na role ucząca aktywnego słuchania
- „Z dziadkiem zawsze jest ciekawie” – rozmowa kierowana o doświadczeniu i wiedzy dziadków oraz ich umiejętnościach, wskazywanie wartościowych form spędzania z nimi czasu
- „Skarby babci i dziadka” – prezentacja starych zabawek, książek i pamiątek należących do dziadków, integrowanie się dzieci podczas tradycyjnych zabaw ze śpiewem
- „Laurka dla Babci i Dziadka” – praca plastyczna
- Przygotowanie repertuaru do występu z okazji Święta Babci i Dziadka
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
- Rytmy. Skupianie uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów.
- Klasyfikacja. Wdrażanie dzieci do grupowania obiektów (kategorie) i słownego uzasadniania, dlaczego pasują do siebie.
- Orientacja na kartce papieru.Zwracanie uwagi na położenie przedmiotów narysowanych, naklejonych na kartce papieru, stosowanie określeń: dół kartki, góra kartki, prawy dolny róg, lewy górny róg.
GRUDZIEŃ
IDZIE ZIMA
- „Przyszła Zima” – bajka Urszuli Piotrowskiej
- Zabawa dydaktyczna „Kulig” -porównywanie liczebności zbiorów.
- Słuchanie wybranych utworów literackich.
- „Zimowe eksperymenty” – eksperymenty z wodą, lodem i śniegiem, opisywanie rozmrażania lodu.
- Nauka piosenki „Na czym Zima gra?”- gra na instrumentach.
- Praca plastyczna „Zimowy pejzaż”
- „Zimowe zagadki” – wiązanie opisu słownego z obrazkiem.
- Praca z obrazkiem „Zimowe zabawy” – budowanie wypowiedzi poprawnej gramatycznie.
- Zabawa dydaktyczna „Co nas chroni przed śniegiem i mrozem?”
- Wiersz „Bałwan śniegowy” Danuty Gellnerowej.
ŚWIĘTA TUŻ TUŻ
- Wysłuchanie bajki „Piękny dzień” Urszuli Piotrowskiej.
- „Świąteczne puzzle” – wykonanie puzzli z kartek świątecznych.
- Zajęcia plastyczne „Chionkowe ozdoby”.
- Nauka piosenki „Zielon’a choineczko”
- „Mikołaj w przedszkolu”
- Nauka na pamięć wiersza „Mikołaj” Wandy Chotomskiej.
- Zabawa matematyczna „Gwiazdy, gwiazdki, gwiazdeczki”.
- „Dzień Zimy” w przedszkolu.
- Zabawą dydaktyczna „Czarodziejski worek”.
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
- Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie.
- Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała. Stosowanie określeń: mała, większa, największa, duża, mniejsza, najmniejsza.
LISTOPAD
WIEJE I PADA
- „Spacer w deszczu” – bajka Urszuli Piotrowskiej
- „Deszczowy spacerek” – zabawa ilustrująca ruchem treść wiersza K. Sąsiadka
- Słuchanie wybranych utworów literackich.
- „Deszczowe kropelki”- zabawa matematyczna
- Nauka piosenki „Deszczowa orkiestra”, gra na instrumentach.
- Praca plastyczna „”Parasol w deszczu”
- „Dzień Niepodległości” – upamiętnienie rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości.
- Zabawa słuchowa „Pada i wieje”
- Opowiadanie „Burza w lesie” – poznanie zasad bezpiecznego zachowania w czasie burzy.
ZWIERZĘTA PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY
- „Zwierzęta” – wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie.
- Bajka U. Piotrowskiej „Zimowe śpiochy”
- Zabawa dydaktyczna „Czy to zwierzę w zimie śpi?”
- Zabawa matematyczna „Zapasy wiewiórki”
- Dzień zdrowego śniadania
- „Niedźwiedź, wiewiórka i jeż” – rozwiązywanie zagadek, wiązanie opisu słownego z treścią obrazka.
- Zajęcia kulinarne
- Praca plastyczna „Miś” – techniką origami płaskie z kółek.
- Zabawa dydaktyczna „Szukamy misia”
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
- Układanie w szeregu elementów według wzoru.
- Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie.
- Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała. Stosowanie określeń: nad, pod, za, obok, w.
PAŹDZIERNIK
KOLOROWA JESIEŃ
- „Dary jesieni”-stworzenie kącika tematycznego w sali
- Spacer po parku/ogrodzie, rozmowy nt wyglądu jesiennych drzew, zbieranie materiału przyrodniczego, udział w zabawie „Drzewa i ich owoce”
- Słuchanie opowiadania „O przygodach Jeżyka Igiełki”, rozmowa nt jesiennych zwyczajów wybranych zwierzą, zabawa słowna „Jesienne skojarzenia”
- Opowieść ruchowa „Spacer po jesiennym lesie”. Zabawy pantomimiczne „Skarby pani
- Jesieni”, „Kolorowe listki”
- „Dzień drzewa” w przedszkolu, obejrzenie prezentacji „Poznajemy różne gatunki drzew”, różnorodne działania twórcze wokół tematu
- Zabawy badawcze i eksperymenty: „Kolorowy deszczyk”, „Barwy jesiennych liści” „Dyniowy wulkan”
- Słuchanie wierszy i piosenek związanych z porą roku: nauka wybranych utworów, prezentowanie na forum grupy w grupkach lub indywidualnie
- Działania plastyczne: „Jesienne drzewa” z wykorzystaniem materiału przyrodniczego: „Jeżyki” praca z masy solnej i patyczków
- Zabawy paluszkowe: „Wiewióreczka mała”, „Lecą liście z drzew”.
- Rysowane wierszyki: „Chmurka” , „Domek”
EMOCJE
- Tworzenie planszy „Gdzie mieszkają emocje?” wspólne zastanawianie się nad sposobami wyrażania emocji, zabawa słowna „Nazywamy emocje”
- Rozmowa dotycząca znaczenia słów „niepowtarzalny”, „wyjątkowy”, wykonanie medalu „Jestem wyjątkowy”, prezentowanie się na forum grupy
- Rozmowy inspirowane wysłuchanym opowiadaniem „Bajeczka o sześciu myszkach”, dzielenie się własnymi spostrzeżeniami na forum grupy
- Zabawa słowna „Kiedy jestem zły..”, scenki dramowe z udziałem dzieci, rymowanka
- „Tupnę raz, drugi i trzeci aż złość odleci”, wspólne tworzenie „Kącika emocji”
- Działania plastyczne: rysunek „Oto ja-mój portret” , wykonanie gniotków „Kolorowe gniotki”
- Wysłuchanie piosenki „Moi przyjaciele”, wspólne tworzenie plakatu „Z moim kolegą/koleżanką lubię…”
- Udział w zabawach ze śpiewem i tańcem: „Jeśli jesteś wesoły”, taniec do utworu „Le Bastringlo”. Zabawy na dobry klimat w grupie: „Tutaj mieszka”, „Zagadki na plecach”
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
- Orientacja w przestrzeni i kształtowanie własnego punktu widzenia. Umowy stosowane w orientacji przestrzennej.
- Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów. Wyodrębnianie obiektów do policzenia, szacowanie, liczenie.
- Kodowanie. Zabawy w kodowanie z wykorzystaniem jesiennego materiału przyrodniczego.
- Klasyfikacja. Oglądanie i porównywanie obiektów, dostrzeganie różnic.