Wychowujemy, wspomagamy i uczymy
przyszłe pokolenia

Oddział I

Nauczyciele pracujący w grupie:

Paulina Karasiewicz,

Barbara Szczęsna,

Irena Tokarczyk

8.00 - 16.00Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego
8.00 - 8 .30Zabawy swobodne, zabawy w zespołach (gry, układanki, działania konstrukcyjne), praca indywidualna lub w zespołach wspierająca rozwój dziecka, zabawy integrujące grupę
8.30 - 8.45Działania porządkowe, zabawy ruchowe, przygotowanie do śniadania
8.45 - 9.15Śniadanie
9.15 - 9.30Czynności higieniczne – mycie zębów
9.30 - 9.45Zajęcia dydaktyczne organizowane przez nauczycielkę – realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego na podstawie planów miesięcznych
9.45 - 10.15II śniadanie, przygotowanie do wyjścia do ogrodu
10.15 - 11.15Pobyt na powietrzu, zabawy swobodne, spacery, obserwowanie, odkrywanie, eksperymentowanie, badanie zjawisk przyrody
11.15 - 11.30W szatni rozbieranie się, czynności higieniczne przed posiłkiem
11.30 - 12.00Zupa obiadowa
12.00 - 13.20Odpoczynek, relaks przy muzyce
13.20 - 13.30Przygotowanie do obiadu
13.30 - 14.00Obiad – II danie
14.00 - 14.30Zajęcia dodatkowe z instruktorami ( rytmika, gimnastyka korekcyjna), zabawy swobodne, praca indywidualna lub w zespołach
14.30 - 14.45Zabawy ruchowe, przygotowanie do posiłku
14.45 - 15.00Podwieczorek
15.00 - 16.00Zabawy swobodne według zainteresowań dzieci, zabawy w zespołach (gry, układanki, działania konstrukcyjne), praca indywidualna lub w zespołach wspierająca rozwój dziecka

 TEMATY KOMPLEKSOWE DO REALIZACJI PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ

CZERWIEC

DZIECIĘCY ŚWIAT

  1. Udział w imprezie z okazji Dnia Dziecka
  2. Mamy swoje prawa – rozmowa nt. praw dziecka
  3. Zabawy integracyjne: „Tunel”, „Miejsce obok mnie jest puste zapraszam tu…”, „Myjnia samochodowa”
  4. Zabawy z chustą animacyjną oraz zabawy podwórkowe: „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy”, „Kolory”, „Mecz”, „Calineczka”, „Chodzenie po falach”
  5. Rysowanie kredą po chodniku – wprowadzenie nazw niektórych kolorów w j. angielskim
  6. Pląsy i zabawy ze śpiewem: „Magiczna liczba siedem”, „Zebrał cudną Jaś kapelę”, „Jestem muzykantem”, „Dżungla”
  7. Piosenki „Podajmy sobie ręce”, „Pszczółka śpi w ogrodzie”
  8. Wycieczka autokarowa do lasu
  9. Udział w imprezie na zakończenie roku

LATO

  1. Smaki lata
  2. Rozmowa nt. zbliżającej się pory roku
  3. Obserwacje przeszklonego ogrodu, zmian w nim zachodzących – dzielenie się spostrzeżeniami
  4. Praca plastyczna „Słoneczko”
  5. Rozmowa nt. słońca i jego znaczenia dla ludzi i przyrody oraz potrzeby chronienia się przed nadmiernym działaniem słonecznym
  6. W co się bawimy latem? – zabawy wg zaproponowane przez dzieci
  7. Piosenka „Pszczółka śpi w ogrodzie”, „Podajmy sobie ręce”, „The Rainbow Colors Song”
  8. Wiersz „Lato i dzieci”
  9. Ruszamy na wakacje – zabawy parateatralne

KSZTALTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Przeliczanie liczmanów w zakresie dostępnym dla dziecka. 
  2. Próby poruszania się w otoczeniu zgodnie z podaną instrukcją 
  3. Próby klasyfikowania przedmiotów według cech jakościowych – wielkości, kształtu, koloru.
  4. Tworzenie kompozycji z figur geometrycznych

MAJ

JESTEŚMY ZDROWI– kontynuacja tematu z poprzedniego miesiąca

  1. Spotkania ze stomatologiem
  2. Zabawa tematyczna „U lekarza”
  3. Niewidzialne zarazki – zabawa dydaktyczna
  4. Zdrowo jemy – przygotowanie kolorowych kanapek, sałatki owocowej

MOJA RODZINA

  1. Moja rodzina – wypowiedzi dzieci inspirowane zdjęciami rodzinnymi
  2. Praca plastyczna „Rysunek mamy i taty”
  3. Ja i moje rodzeństwo – wypowiedzi dzieci
  4. Z rodzicami jest wesoło – ulubione zabawy dzieci i rodziców
  5. „Dom” – zabawy tematyczne w kąciku lalek i w piaskownicy
  6. W rodzinie sobie pomagamy – zabawa naśladowcza
  7. Lepienie z masy solnej serduszek dla mamy i taty oraz nt. dowolny
  8. Przygotowywanie programu na uroczystości z okazji Dnia Mamy i Taty w przedszkolu
  9. Wykonywania upominku dla Rodziców z okazji ich święta
  10. Udział w uroczystości z okazji Dnia Mamy i Taty w przedszkolu

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH:

  1. Formułowanie uogólnień typu: to do tego pasuje, te rzeczy są podobne, a te są inne.
  2. Kształtowanie świadomości, które zmiany są odwracalne, a które nie, np. można wielokrotnie budować z klocków różne budowle, pogniecionej kartki i połamanej zabawki nie można naprawić tak, aby nie pozostał ślad
  3. Próby określania liczebności bez liczenia, posługując się określeniami: dużo, mało
  4. Wskazanie przedmiotów w kształcie koła i wyróżnianie ich spośród innych obiektów

KWIECIEŃ

W POSZUKIWANIU WIOSNY

  1. Przyroda budzi się do życia, czyli zwiastuny wiosny
  2. Spacer po ogrodzie przedszkolnym w poszukiwaniu oznak wiosny
  3. Malowanie farbami nt: „Wiosna”
  4. Rozmowy przy ilustracjach wiosennych kwiatów
  5. Nauka wiersza M. Frączek „Wiosna”
  6. Piosenki „Gdzie byłaś wiosenko” „Mr. Golden Sun”,
  7. Zabawa dramowa „Cebulka”
  8. Doświadczenia „Cebula”, „Fasola”
  9. Wiosenne zabawy na powietrzu

JESTEŚMY ZDROWI

  1. Stworzenie kącika tematycznego w sali
  2. Spotkania z lekarzem, stomatologiem
  3. Przedszkolna gimnastyka
  4. Piosenki: „Mydło wszystko umyje”, „Witaminki, witaminki”, „Do You Like Broccoli Ice Cream?”
  5. Wierszyk I. Salach „Czyste ręce”
  6. Niewidzialne zarazki – zabawa dydaktyczna
  7. Zdrowo jemy – przygotowanie kolorowych kanapek, sałatki owocowej

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH:

  1. Porównywanie przedmioty, zauważając wyraźne różnice, np. duża i mała lalka, krótki i długi pociąg
  2. Łączenie przyczyny ze skutkiem, np. na dworze jest mokro, ponieważ padał deszcz
  3. Próby posługiwania się pojęciami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed.
  4. Liczenie elementów pojedynczo i zapamiętywanie, które były już policzone.

MARZEC

PODRÓŻE PO ŚWIECIE – BRAZYLIA – kontynuacja tematu

  1. Lekcja biblioteczna – Brazylia
  2. Zabawa dramowa „Brazylijskie zwierzęta”
  3. Ruch kreatywny i zabawy przy muzyce brazylijskiej
  4. Nauka piosenki „Brazylijska Samba”
  5. Praca plastyczna „Dżungla”
  6. Prezentacja spektaklu globalnego „Bajka Brazylijska” w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli.

WIELKANOC

  1. Stworzenie Wielkanocnego kącika tematycznego
  2. Zielona hodowla – rzeżucha i owies
  3. Rozmowy nt. zwyczajów i tradycji wielkanocnych
  4. Lekcja biblioteczna „Wielkanoc”
  5. Baranek wielkanocny z masy solnej
  6. Świąteczny mazurek – wspólne działania kulinarne
  7. Praca plastyczna „Pisanka”, „Zajączek”
  8. Zabawa dydaktyczna „W wielkanocnym koszyczku”
  9. Piosenki: „Jajko”, :”Pisanki, pisanki”, „Easter Bunny Song”, „The Way The Bunny Hops”
  10. Nauka wiersza „Cukrowy baranek”

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH:

  1. Grupowanie obiektów w sensowny sposób w czasie zabawy lub porządkowania sali przedszkolnej, np.: piłki do koszyka, klocki w pudełku, samochody na półce
  2. Próby klasyfikowanie przedmiotów według cech jakościowych: wielkości, kształtu, koloru
  3. Tworzenie kompozycji z różnych figur geometrycznych
  4. Dostrzeganie, co powtarza się w szeregu ułożonych przedmiotów, i próby kontynuowania występujących w danym układzie regularności poprzez dokładanie, np. koralik czerwony – koralik żółty – koralik czerwony – koralik żółty

LUTY

MUZYKA JEST WSZĘDZIE

  1. Oglądanie bajki „Krecik i muzyka” – wprowadzenie do tematu
  2. Zorganizowanie w sali przedszkolnej kącika z instrumentami perkusyjnymi oraz instrumentami wykonanymi przez dzieci
  3. Zabawa słuchowa „Co to za muzyka?” – prezentacja różnych gatunków muzycznych
  4. Wysłuchiwanie i nazywanie dźwięków np. głośno – cicho, wysoko – nisko
  5. Piosenki: „Jestem muzykantem, koszabelantem”, „Smok Rock”
  6. Zabawa z BumBum Rurkami
  7. Zabawy ruchowo – muzyczne i ruch kreatywny przy muzyce z użyciem rekwizytów, np. piórek, tiulowych apaszek, baloników.
  8. Wspólne muzykowanie do rytmu utworów muzycznych oraz swobodne

PODRÓŻE PO ŚWIECIE – BRAZYLIA

  1. Zorganizowanie w sali przedszkolnej kącika tematycznego dotyczącego Brazylii
  2. Rozmowy przy zdjęciach i ilustracjach związanych z tematem
  3. Lekcja biblioteczna – Brazylia
  4. Zabawa dramowa „Brazylijskie zwierzęta”
  5. Ruch kreatywny i zabawy przy muzyce brazylijskiej
  6. W co bawią się brazylijskie dzieci? Nauka brazylijskich zabaw
  7. Nauka piosenki „Brazylijska Samba”
  8. Praca plastyczna „Dżungla”
  9. Wykonywanie dekoracji i rekwizytów do przedstawienia „Bajka Brazylijska”
  10. Prezentacja spektaklu globalnego „Bajka Brazylijska” w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH:

  1. Poruszanie się w otoczeniu zgodnie z podaną instrukcją, np. do przodu, do tyłu, w bok
  2. Przeliczanie przedmiotów w dostępnym dla dziecka zakresie
  3. Porównywanie przedmiotów za pomocą określeń duży, mały, większy, mniejszy
  4. Nazywanie i wskazywanie części ciała u siebie, u innych dzieci, lali, misia.

STYCZEŃ

ZIMA WOKÓŁ NAS

  1. Obserwowanie przyrody w ogrodzie przedszkolnym
  2. Rozmowy nt. zmian zachodzących w przyrodzie zimą na podstawie obrazków, obserwacji, dziecięcych doświadczeń.
  3. Praca plastyczna „Bałwanek”
  4. Dokarmiamy ptaki zimą
  5. Piosenki: „Tupu, tup po śniegu”, „Zima, zima, zima, pada, pada śnieg”, „I’m a Little Snowman”, „Little Snowflake”
  6. Zabawa badawcza „Jakie właściwości ma lód?”
  7. Doświadczenie „Czy śnieg jest czysty?”
  8. Zimowe zabawy” – działania z elementem dramy
  9. Zabawy na śniegu w ogrodzie przedszkolnym
  10. Malowanie farbami (palcami i pędzlem) nt.: „Zimowy krajobraz”
  11. Zagadki dotyczące zimy

ŚWIETO BABCI I DZIADKA

  1. Moja babcia i mój dziadek – wypowiedzi dzieci
  2. Praca plastyczna „Moja babcia, mój dziadek”
  3. Zabawy słowne: „Lubię gdy moja babcia/mój dziadek…”
  4. Lepienie z masy solnej serduszek dla babci i dziadka oraz nt. dowolny
  5. Przygotowywanie programu na uroczystości z okazji Święta Babci i Dziadka
  6. Opowieść ruchowa inspirowana dziecięcymi pomysłami „Spacer z babcią i dziadkiem”
  7. Wykonywania upominku dla dziadków z okazji ich święta
  8. Udział w uroczystości z okazji Święta Babci i Dziadka w Przedszkolu

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni z użyciem zwrotów: między, wyżej, niżej, bliżej, dalej.
  2. Używanie liczebników głównych w naturalnych sytuacjach.
  3. Kształtowanie świadomości, że w każdym roku występują te same pory roku.
  4. Dostrzeganie i kontynuowanie występujących w danym układzie regularności.

GRUDZIEŃ

CORAZ BLIŻEJ ŚWIĘTA…

  1. Wspólne ubieranie choinki w sali przedszkolnej
  2. Zabawy wokół choinki
  3. Wykonywanie różnego rodzaju ozdób świątecznych
  4. Rozmowy nt. Świąt Bożego Narodzenia i zwyczajów z nimi związanych.
  5. Świąteczne dekoracje – rozmowy przy ilustracjach ze świątecznymi dekoracjami
  6. List do Świętego Mikołaja
  7. Praca plastyczna „Choinka”, „Święty Mikołaj”
  8. Wspólne kolędowanie
  9. Poznawanie świątecznych smaków i zapachów, degustacja świątecznych produktów
  10. Opowieść ruchowa „Świąteczny czas”
  11. Piosenki: „Dzyń, dzyń, Mikołaju Święty”, „Hello, Reindeer”, “We Wish You a Merry Christmas”, “Jingle Bells”
  12. Spotkanie ze św. Mikołajem

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH:

  1. Poruszanie się we wskazanym kierunku, np. idź do przodu, cofnij się
  2. Przeliczanie liczmanów w dostępnym dla siebie zakresie
  3. Porównywanie długość, np. taki sam, długi, dłuższy, krótki, krótszy
  4. Próby dostrzegania, powtarzających się ułożonych w szeregu przedmiotów, np. koralik czerwony – koralik żółty – koralik czerwony – koralik żółty

LISTOPAD

UBIERAMY SIĘ CORAZ CIEPLEJ

  1. Do czego mi czapka i szalik? – burza mózgów
  2. Zabawa dydaktyczna „Co pasuje do tej pogody?”
  3. Zabawa dydaktyczna „Para do pary”
  4. Praca plastyczna pt.:”Szalik”
  5. Piosenki „Kiedy niebo płacze”, “Piosenka na chłodne dni” „Rain, rain go away”, „Put on your shoes”
  6. Zabawy stolikowe w ubieranie figurek
  7. Opowieść ruchowa „Idziemy na spacer”
  8. Malowanie farbami „Parasol”
  9. Zabawa dydaktyczna „Porządki w szatni”

DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

  1. Spotkanie z Pluszowym Misiem – inscenizacja w wykonaniu nauczycielki
  2. Poznajemy misie z bajek: Kubuś Puchatek, Miś Paddington, Miś Uszatek, Gumisie itd.
  3. Działania graficzne – „Rysujemy misia”
  4. Wycieczka do Stumilowego lasu – opowieść ruchowa
  5. Piosenki: „Misie dwa”, „Jadą, jadą misie”, „My Teddy Bear”
  6. Zabawa dydaktyczna „Gdzie miś ma oko, a gdzie nos?”
  7. Zabaw naśladowcza „Misiowa gimnastyka”
  8. Praca plastyczna „Miś” techniką origami z koła
  9. Obchody Dnia Pluszowego Misia

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Porównywanie przedmiotów, zauważając wyraźne różnice, np. duża i mała lalka, krótki i długi pociąg
  2. Dostrzeganie skutków wykonywanych przez siebie czynności manipulacyjnych.
  3. Określanie i nazywanie części ciała innych osób, lalek, misiów.
  4. Próby posługiwania się liczebnikami porządkowymi.

PAŹDZIERNIK

JESIEŃ

  1. Spacer po ogrodzie przedszkolnym w poszukiwaniu oznak jesieni
  2. Jesienne skarby – gromadzenie w sali liści, żołędzi, kasztanów itp., przyniesionych przez dzieci
  3. Rozmowy przy ilustracjach przedstawiających jesienne krajobrazy, zjawiska itp.
  4. Komponowanie bukietów z jesiennych liści
  5. Zabawa relaksacyjna do utworu „Wszystko jesienne”
  6. Praca plastyczna z wykorzystaniem materiału przyrodniczego – „Jeżyki”
  7. Aktywne słuchanie utworu „Jesień” A. Vivaldiego
  8. Piosenki „Kolorowe listki”, „Ale plucha”, „Idą jeżyki na spacerek”
  9. Rysunek pastelami „Jesienne liście”

JESIENNE WITAMINKI

  1. Na straganie” – inscenizacja wiersza
  2. Tworzenie owocowo – warzywnego straganu w sali
  3. Czy warto jeść warzywa i owoce? – burza mózgów
  4. Zabawa dydaktyczna „Co to za owoc/warzywo?”
  5. Działania kulinarne: sałatka owocowa, surówka z marchwi i jabłka, zdrowe kanapki z warzywami, itp.
  6. Malowanie farbami „Warzywa i owoce”
  7. Opowieść ruchowa „W sadzie”
  8. Warzywno – owocowe stempelki
  9. Piosenki „Czerwony pomidorek”, „Na marchewki urodziny”, „Apples Are Yummy”
  10. Zagadki dotyczące owoców i warzyw

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Nazywanie i wskazywanie położenia przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed
  2. Liczenie 3 przedmiotów i więcej – zarówno zgrupowanych jak i uszeregowanych
  3. Wskazywanie i wyróżnianie spośród innych, przedmiotów w kształcie koła.
  4. Porównywanie wielkości: długi, krótki, wysoki, niski

WRZESIEŃ

JUŻ W PRZEDSZKOLU

  1. Poznajemy swoich kolegów
  2. Poznajemy naszą salę.
  3. Robimy kółeczko – nauka piosenek „Robimy kółeczko”, „Make a Circle”
  4. Do czego są potrzebne znaczki? Odszukiwanie i rozpoznawanie swojego znaczka w szatni, w sali i w łazience
  5. Bawię się bezpiecznie – rozmowy nt. zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabawy
  6. Nasze umowy – wprowadzenie umów grupowych
  7. Czemu ręce muszą być czyste?
  8. Zabawa w kąciku lalek „Przy stole”
  9. Rysunek nt. dowolny

WESOŁE ZABAWY

  1. Wspólne zabawy, np.: „Balonik”, „Kółko graniaste”, „Stary niedźwiedź”, „Are You Sleeping?”, „Maczek” zabawy z chustą animacyjną
  2. Zabawa dydaktyczna „Gdzie mieszkają zabawki?”
  3. Moja ulubiona zabawka
  4. Zabawy z piłeczkami
  5. Wesołe zabawy w ogrodzie przedszkolnym
  6. Nauka piosenki „Kotek – Puszek”
  7. Malowanie palcami nt. dowolny

POJECIA MATEMATYCZNE

  1. Nazywanie i wskazywanie części ciała: noga, ręka, głowa, szyja, brzuch, plecy
  2. Liczenie 3 przedmiotów i więcej.
  3. Rozpoznawanie i nazywanie kształtu koła.