Wychowujemy, wspomagamy i uczymy
przyszłe pokolenia

Oddział I

Nauczyciele pracujący w grupie:

Katarzyna Bachura,
Iwona Kowalczyk
Katarzyna Wojnarowicz

8.00 - 16.00Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego
8.00 - 8 .30Zabawy swobodne, zabawy w zespołach (gry, układanki, działania konstrukcyjne), praca indywidualna lub w zespołach wspierająca rozwój dziecka, zabawy integrujące grupę
8.30 - 8.45Działania porządkowe, zabawy ruchowe, przygotowanie do śniadania
8.45 - 9.15Śniadanie
9.15 - 9.30Czynności higieniczne – mycie zębów
9.30 - 9.45Zajęcia dydaktyczne organizowane przez nauczycielkę – realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego na podstawie planów miesięcznych
9.45 - 10.15II śniadanie, przygotowanie do wyjścia do ogrodu
10.15 - 11.15Pobyt na powietrzu, zabawy swobodne, spacery, obserwowanie, odkrywanie, eksperymentowanie, badanie zjawisk przyrody
11.15 - 11.30W szatni rozbieranie się, czynności higieniczne przed posiłkiem
11.30 - 12.00Zupa obiadowa
12.00 - 13.20Odpoczynek, relaks przy muzyce
13.20 - 13.30Przygotowanie do obiadu
13.30 - 14.00Obiad – II danie
14.00 - 14.30Zajęcia dodatkowe z instruktorami ( rytmika, gimnastyka korekcyjna), zabawy swobodne, praca indywidualna lub w zespołach
14.30 - 14.45Zabawy ruchowe, przygotowanie do posiłku
14.45 - 15.00Podwieczorek
15.00 - 16.00Zabawy swobodne według zainteresowań dzieci, zabawy w zespołach (gry, układanki, działania konstrukcyjne), praca indywidualna lub w zespołach wspierająca rozwój dziecka

 TEMATY KOMPLEKSOWE DO REALIZACJI PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ

MARZEC

PODRÓŻE PO ŚWIECIE- INDIE – realizacja projektu wewnętrznego

  1. Zorganizowanie kącika tematycznego – Indie.
  2. Warsztaty dla dzieci pt. „Kolorowe Indie”: Jak wygląda życie nad Gangesem?, Czym bawią się hinduskie dzieci? Jak umyć zęby bez szczoteczki i pasty?
  3. Słuchanie baśni i bajek w oparciu o temat.
  4. Zabawy parateatralne zainspirowane bajkami hinduskimi.
  5. Spotkania z gośćmi nt. Indii.
  6. Rozmowy przy zdjęciach i ilustracjach związanych z tematem.
  7. Zapoznanie z piosenką pt. „W kolorowych Indiach”.
  8. Indyjskie rytmy – zabawy inspirowane muzyką hinduską.
  9. Kuchnia  indyjska– wspólne gotowanie gościem indyjskiego dania
  10. Tworzenie wraz z dziećmi opowieści ruchowej „Wyprawa nad Rzekę Ganges”.
  11. „Zwierzęta Indii” – wykonanie dekoracji do sali podczas „popołudnia z rodzicami”.
  12. Działania plastyczne: Rzeka Ganges – kolaż, Malowanie farbami wokół tematu.
  13. Udział w spektaklu o Indiach.

POJĘCIA MATEMATYCZNE

  1. Rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych oraz używanie ich nazw: koło, kwadrat, trójkąt.
  2. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, używając zwrotów: wyżej, niżej, bliżej, dalej.
  3. Klasyfikacja- wdrażanie do grupowania obiektów i słownego uzasadniania, dlaczego pasują do siebie.
  4. Rytmy – skupienie uwagi na szeregach i wychwytywanie powtarzających się układów rytmicznych.

Język angielski

LUTY

INSTRUMENTY MUZYCZNE

  1. „Kącik muzyczny” – zapoznanie z instrumentami.
  2. „Co to jest muzyka?” – burza mózgów
  3. Zabawa dydaktyczna „Instrumenty muzyczne”.
  4. Teatrzyk sylwet w oparciu o wiersz A. Kamieńskiej „Koncert”
  5. Zabawa słuchowa „Co jeszcze wydaje dźwięki?”
  6. Zajęcia plastyczne „Instrumenty” – wyklejanie kawałkami kolorowego papieru.
  7. Zapoznanie z piosenką „Piosenka o instrumentach.”
  8. Zabawa ruchowa „Nasza orkiestra”

NASZE ULUBIONE BAJKI

  1. Zabawa dydaktyczna „Ulubione bajki”
  2. Wysłuchanie wiersza”Moje bajki” B. Szelągowska.
  3. „Jaś i Małgosia” – zabawa pantomimiczna wg metody Kniessów.
  4. Zapoznanie z piosenką „Krasnoludki”.
  5. Zabawa dydaktyczna „Koszyczek Czerwonego Kapturka”.
  6. Zajęcia plastyczne „Nasze ulubione bajki” – kolaż.
  7. Zabawa matematyczna „Siedmiu krasnoludków”
  8. Zabawa dydaktyczna „Bajki i baśnie”.

POJĘCIA MATEMATYCZNE

  1. Klasyfikacja – wdrażanie do grupowania obiektów i słownego uzasadniania dlaczego do siebie pasują.
  2. Odczytywanie i odwzorowywanie prostych układów rytmicznych.
  3. Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie.

STYCZEŃ

ZIMOWY CZAS

  1. Stworzenie w sali kącika zimowego książki, ilustracje, przytulanki itp.
  2. Rozmowa na temat własnych przeżyć związanych z tą porą roku.
  3. Oglądanie zdjęć , ilustracji przedstawiające zabawy zimowe.
  4. Nauka piosenek „Tak się zachmurzyło”, „Nasza zima zła”.
  5. Zabawa słowna „Zima jest…?”.
  6. Zabawy ruchowe w ogrodzie na śniegu.
  7. Zabawy badawcze „Jaki jest śnieg?”, „Topnienie lodu”.
  8. Zabawa dydaktyczna „Co pasuje do zimy?”.
  9.  Zajęcia plastyczne „Bałwanek”- origami”, „Zimowy krajobraz”- kolaż.

ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA

  1. Słuchanie i rozmowa na temat opowiadania pt. „Opowieść o babci i dziadku”.
  2. Zabawa słowna „Moja babcia jest…?” , „Mój dziadek jest…?”.
  3. Opowieść ruchowa „Odwiedzinki u rodzinki”.
  4. Nauka wybranych wierszy i piosenek o babci i dziadku.
  5. Laurka dla babci i dziadka.
  6. Udział w programie artystycznym z okazji Święta Babci i Dziadka.
  7. Wspólny poczęstunek i obdarowanie najbliższych podarkami.

POJĘCIA MATEMATYCZNE:

  1. Rytmy- rytmiczna organizacja czasu- uświadomienie dzieciom stałych następstw czasowych (dzień-noc, pory roku).
  2. Liczenie – ćwiczenia i zabawy rozwijające umiejętność dodawania i odejmowania w możliwie szerokim zakresie ale stosownie do indywidualnych możliwości dzieci.
  3. Równoliczność w sytuacjach życiowych: nakrywanie do stołu, rozdawanie jabłek, kredek, szarf itp.

GRUDZIEŃ

ZWIERZĘTA PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY

  1. Wysłuchanie bajki pt: „Miś Anatol idzie na bal.”
  2. Zapoznanie z piosenką „Idzie zima zła
  3. Zajęcia plastyczne „Jeżyk” lepienie z masy solnej jeżyka.
  4. Zabawa dydaktyczna „Zwierzęta w lesie”
  5. Praca z obrazkiem „Co to za zwierzę?”
  6. Inscenizacja wiersza „Kolczasty jeżyk”
  7. Ćwiczenia ortofoniczne w oparciu o wiersz „Jeżyk i wiewiórka”.
  8. Zabawa ruchowa „Wyprawa do lasu” wg. pomysłu nauczycielki.
  9. Zabawa dydaktyczna „Zapasy wiewiórki”

CZEKAMY NA MIKOŁAJA

  1. Zapoznanie z piosenką „Co przyniesie Mikołaj?”
  2. Zabawa dydaktyczna „Zgadnij, kogo rysuję?”
  3. „Świąteczna choinka” – dekorowanie choinki w sali.
  4. Zabawa matematyczna „Śniegowe gwiazdki”
  5. Zajęcia plastyczne „Mikołaj”
  6. Wysłuchanie wiersza „Gdzie jest Mikołaj?”
  7. Zapoznanie z piosenką „Stoi tu choinka”
  8. Praca plastyczna „Łańcuch choinkowy”
  9. Zabawa dydaktyczna „Worek Mikołaja”
  10. Ilustrowanie ruchem treści wiersza „Mikołaj”

POJĘCIA MATEMATYCZNE

  1. Klasyfikacja – wdrażanie do grupowania obiektów i słownego uzasadniania
  2. dlaczego do siebie pasują.
  3. Odczytywanie i odwzorowywanie prostych układów rytmicznych.
  4. Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie.

LISTOPAD

POLSKA

  1. Prezentacja filmu animowanego pt. „Polak Mały” – o polskich symbolach narodowych.
  2. Opowieść ruchowa „Wyruszamy na wycieczkę po Polsce”.
  3. Zabawa słowna „Polska to…?”.
  4. Nauka fragmentu wiersza „Kto Ty jesteś?”.
  5. Teatrzyk na podstawie Legendy o Syrence Warszawskiej.
  6. Zabawa dydaktyczna „Co pasuje do Warszawy?”.
  7. Flaga Polski- zajęcia plastyczne.

KOLORY

  1. Opowiadanie o kolorach wg pomysłu nauczycielki.
  2. Zabawa  ruchowa „Znajdź kolor”.
  3. Zabawa dydaktyczna: „Co pasuje do koloru…?”.
  4. Zapoznanie z piosenkami: „Kolorowy deszcz”, „Kolorowe kredki”.
  5. Praca plastyczna „Kolorowy parasol”.
  6. Zabawa kolorami: farbowanie wody, łączenie kolorów.
  7. Kolorowa paleta – zagadki o kolorach.
  8. Dzień Koloru w przedszkolu: wymyślenie grupowego hasła z kolorem, prezentowanie stroju do wybranego koloru, zabawy z kolorową chustą, piłką, twisterem itp., kolorowy poczęstunek.

POJĘCIA MATEMATYCZNE

  1. Klasyfikacja – wdrażanie do grupowania obiektów i słownego uzasadniania, dlaczego pasują do siebie.
  2.   Przyczyna i skutek – ustalanie, które zmiany są odwracalne, a które takimi nie są.
  3.  Ustalenie równoliczności dwóch zbiorów w praktycznym działaniu.

I- j angielski

PAŹDZIERNIK

JESIEŃ

  1. Obserwacje  przyrodnicze w ogrodzie przedszkolnym. Spontaniczne rozmowy z dziećmi nt. aktualnej pory roku.
  2. Zorganizowanie kącika „Dary  jesieni”- zabawy z wykorzystaniem kasztanów i żołędzi.
  3. Nauka wiersza B. Kossuth „Jesienne liście”.
  4. Zabawy przy piosenkach „Kasztanek”, „Kolorowe liście”.
  5. Inscenizacja opowiadania pt. „List od złotej jesieni” , „Jesienna przygoda Tuptusia”
  6. Ćwiczenia oddechowe „Spadające liście”.
  7. Zabawy w rysowanie i malowanie: „Kolorowe liście”,  „Jesienne drzewa”.

OWOCE I WARZYWA SĄ SMACZNE I ZDROWE

  1. Teatrzyk kukiełkowy na podstawie wiersza J. Brzechwa „Na straganie”. Zabawy inscenizowane.
  2. Stworzenie ekspozycji warzyw i owoców w kąciku przyrodniczym- utrwalanie nazw warzyw i owoców.
  3. Zabawa dydaktyczna „Zaczarowany koszyczek” rozróżnianie owoców przez  dotyk.
  4. Nauka piosenki „Małe czerwone jabłuszko”.
  5. Zabawy tematyczne w kąciku kuchennym inspirowane omawianym tematem.A
  6. Zabawa ruchowa „W sadzie” wg pomysłu nauczycielki.
  7. Lepienie z plasteliny ulubionych owoców i warzyw inspirowanych wierszem B. Formy pt.„Owoce”.
  8. Zabawa w stemplowanie owocami.
  9. Zagadki obrazkowe i słowne o owocach i warzywach.

POJĘCIA MATEMATYCZNE

  1. Rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych oraz używanie ich nazw: koło, kwadrat, trójkąt.
  2. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, używając zwrotów: wyżej, niżej, bliżej, dalej.
  3. Klasyfikacja- wdrażanie do grupowania obiektów i słownego uzasadniania, dlaczego pasują do siebie.
  4. Liczenie:  Posługiwanie się liczebnikami głównymi  w dowolnym zakresie.

WRZESIEŃ

JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM

  1. Wspólne wejście do grupy z rodzicami,  proponowanie wspólnej zabawy. Swobodne rozmowy  na dowolne tematy .
  2. Zabawy integracyjne z piłką: „Krążąca piłka”, „Potocz piłkę”.
  3. Nauka piosenek ilustrowanych gestami „Witam cię”, „W naszym przedszkolu”.
  4. Zabawa dydaktyczna „ Nasze umowy” z użyciem obrazków.
  5. Zabawy paluszkowe.
  6. Rysowanie kredkami pastelowymi w/g pomysłu dzieci.

NASZE ZABAWY

  1. Zabawy swobodne wg pomysłu dzieci.
  2. Rozmowa z dziećmi nt. ulubionej zabawki.
  3. Zabawa dydaktyczna „ Której zabawki brakuje?”.
  4. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków i piasku.
  5. Zabawy muzyczno-rytmiczne z wykorzystaniem poznanych piosenek.
  6. Malowanie farbami na dowolny temat.

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  1. Porównywanie, grupowanie przedmiotów: kojarzenie nazwy z przedmiotami, porównywanie przedmiotów – zauważenie wyraźnych różnic: duży-mały.
  2. Orientacja przestrzenna: nazywanie i wskazanie części ciała – noga, ręka, głowa, brzuch, plecy.
  3. Liczenie:  Posługiwanie się liczebnikami głównymi  w dowolnym zakresie.